Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Jättesatsning lockade få

Publicerad: 8 April 2010, 12:18

Svenskt Näringslivs mediesatsning inför avtalsrörelsen – Vad står på spel – har hittills kostat 15–20 miljoner kronor, enligt branschbedömare. När nu avtalsrörelsen går mot sitt slut gör också webb-tv-kanalen det. I snitt har de haft 100 000 besökare per månad. Men en flopp när det gäller sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Svenskt NäringslivMats BergstrandNiklas Ekdal

truefalse

På sajten Vad står på spel har man också haft Avtalsspelen, som lanserades under vinter-OS. Där har besökarna kunnat testa digitala vintersporter och samtidigt fått svara på avtalsfrågor.

Inför årets stora avtalsrörelse gjorde Svenskt Näringsliv en  storsatsning på sin opinionsbildning. På webb-tv-kanalen Vad står på  spel har de från den 23 november förra året fram till i dag presenterat  127 dagliga webb-tv-inslag.

JKL-konsulten Lena Smedsaas och DN:s förre politiske redaktör Niklas  Ekdal har agerat program­ledare och reportrar, och JKL-konsulten  Mats Bergstrand har skött det redaktionella arbetet.

På sajten har man också haft Avtalsspelen, som lanserades under  vinter-OS. Där har besökarna kunnat testa digital backhoppning, curling,  hockey och skidskytte och fått svara på avtalsfrågor.

Resumé har med hjälp av några branschkunniga personer beräknat kostnaden  för kampanjen. Vi har då räknat in kostnaderna för tv-produktionen, för  de medverkande konsulterna, för köpt medieutrymme och utveckling och  drift av sajt och Avtalsspelen.

Slutkostnaden för kampanjen landar då på 15–20 miljoner.
– Inga kommentarer. Vi tänker inte vidröra frågan hur mycket vi satsar,  säger Niclas Mattsson, ansvarig för kampanjen på Svenskt  Näringsliv.

Men Vad står på spel har nått de resultat som de räknade med.
– Innehållsmässigt har det varit väldigt bra. Besöksmässigt har det gått  över förväntan. Vi har haft ett snitt på 100 000 besökare per månad,  säger Niclas Mattsson.

Satsningen ska vara i gång så länge avtalsrörelsen håller på. Men i  dagsläget återstår bara avtalen för handelsanställda, byggnadsarbetare  och elekt­riker på den privata sidan. I praktiken kan det innebära att  de dagliga inslagen upphör om någon vecka.

Men om Svenskt Näringsliv självt beskriver satsningen som lyckad har den  knappast gjort någon större succé genom vidare spridning i sociala  medier.

På den egna sajtens blogg har det knappast lämnats några externa  kommentarer. Vad står på spel har 148 följare på Twitter, 79 fans på  Facebook och 172 visningar på det mest sedda klippet på YouTube.

– Vi har inte haft några direkta­ mål för det, utan koncentrerat oss på  att få folk att gå direkt till vår sajt.

Marknadsföringen av sajten har skett främst genom sökords- och  bannerannonsering.
– Sökord har fungerat ­extremt bra, men gett ganska korta besök. De som  kommer via banner stannar längre tid på sajten, säger Niclas Mattsson.

Kommer ni att återuppta Vad står på spel inför valet?
– Vi har inga planer på det just nu. Men sajten kanske dyker upp till  nästa avtals­rörelse, säger Niclas Mattsson.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.