Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Kampanjen som fick 250 000 klick

Publicerad: 12 februari 2008, 10:47

Nescafé-satsningen Innotime.se är den första riktiga webbkampanjen man gjort för snabbkaffet. Resultatet var över förväntan. Man hade räknat med 60 000 unika besökare men fick det dubbla och totalt 250 000 sidvisningar.


Nestlémärket Nescafé har inte satsat några större summor på webben tidigare men i höstas anlitade man Propaganda McCann för att göra en kampanjsajt med tillhörande bannerkampanj som enligt Nescafés kategorichef Christopher Overton kostade ”ett par miljoner”.

Innotime.se lanserades vecka 40 och skulle vara aktiv i 10 veckor. En rad enklare underhålllningskomponenter spelar alla på payoffen ”In no time”. Man kan spela klassiska datorspel som pacman och snake, byta klädstil med uppladdade bilder och åldras "in no time", det senare på nästan exakt samma sätt som i Forsman & Bodenfors AMF Pension-kampanj.

– Kampanjerna gick upp samtidigt så man kan inte säga att vi snodde det från dem. Men de har fått mer uppmärksamhet och det är bara att gratulera dem, säger Chistopher Overton på frågan om man stulit greppet från AMF Pension.

Efter 10 veckor hade man överträffat målet om 60 000 unika besökare med råge – 118 000 unika besökare hade varit inne totalt 250 000 gånger på sajten.
Därför ska man nu fortsätta att utveckla sajten.

– Det är roligt för att vi har inte jobbat så mycket med webben tidigare. Vi har kört ganska traditionellt och det var spännande att testa en ny kanal. Då var vi tvungna att släppa loss lite.

Men det är inte så mycket kaffe på sajten – har den drivit någon försäljning?
– Försäljningen har varit god under tiden men det beror nog på andra faktorer. Det är väl det som är grejen att man ska kanske inte visa så mycket kaffe direkt på sajten, vi jobbar mer långsiktigt, säger Christopher Overton.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.