Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Kärv start för Omni

Publicerad: 10 februari 2014, 13:12

Schibsteds nyhetstjänst Omni har fått en kärv start. Trots stora marknadsföringsinsatser har den bara 25 000 unika läsare i veckan.


Ämnen i artikeln:

SchibstedOmni

Schibsteds hårdlanserade nyhetstjänst Omni har fått en kärv start. Trots stora marknadsföringsinsatser från aftonbladet.se har tjänsten, enligt uppgifter till Resumé, bara 25 000 unika läsare i veckan.

– Vi kommenterar inga trafiksiffror, säger Omnis grundare och ansvarige utgivare Markus Gustafsson. Vi har funnits i tolv veckor och förbehåller oss rätten att inte gå ut med några siffror i nuläget.

Att tjänsten är starkt beroende av marknadsföring, märktes inte minst under de senaste veckorna då Omni som experiment slutade annonsera. Tjänsten ramlade då ur topp 250-listan på App store.

– Slår vi av på marknadsföringen så åker vi ut, säger Markus Gustafsson. Det är inte konstigare än så. Men vi experimenterar hela tiden. Vi tror att den viktigaste marknadsföringen är mun till mun. Att våra läsare är så nöjda med det vi gör att de rekommenderar den till sina vänner.

Enligt Markus Gustafsson så går de aktiva Omni-användarna in på appen sju gånger i veckan i snitt, vilket är en väldigt bra siffra.

– Mest stolta är vi över att de som hittar till Omni så snabbt blir så lojala och frekventa användare. Att vi konverterar så mycket som 50% av förstagångs-besökarna till att bli mycket aktiva användare är smått fantastiskt. De är alltså inne hos oss fler än sju gånger per vecka, det är högre tal än alla andra stora svenska nyhetstjänster.

– Sen ska vi självfallet vara ödmjuka inför resan vi har framför oss. Vi är tolv veckor gamla och slåss mot hårt inbitna vanemöster samt varumärken som funnits i hundra år och mer därtill.

Omni har tio anställda redaktörer som arbetar med innehållet.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

SchibstedOmni

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.