Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Klagade över julklappsleverans – riskerar 23 000 kronor i böter

Publicerad: 3 december 2013, 11:32

Nätrecensionen som kan kosta mannen 23 000 kronor

Mannen i Utah hade väntat i 30 dagar på sin julklapp när han fick nog. Nu riskerar han och hans hustru böter på motsvarande 23.000 kronor för en negativ recension på nätet.


Det hela började för fem år sedan. Mannen bestämte sig för att beställa julklappar hos nätbutiken Kleargear.com. Men det blev aldrig några paket. Efter 30 dagar avbröt betalningsföretaget Paypal köpet och mannen fick tillbaka pengarna.

Mannen gjorde flera försök att komma fram till företagets kundservice utan resultat. Då skrev hustrun en recension om företaget på sajten ripoffreport.com där missnöjda konsumenter kan ventilera sina åsikter.

Recensionen beskriver hur man vid upprepade tillfällen försökt att kontakta företaget via telefon. Året därpå postades recensionen på konsumentsidan och förra året senare fick paret ett mejl som tros komma från Kleargear. Här beordrades paret att ta bort recensionen – om så inte skedde inom 72 skulle paret tvingas böta motsvarande 23 000 kronor.

– Vi blev chockade att någon försöker sig på någonting sådant här. Det är fånigt att någon försöker utpressa oss på det här viset, säger mannen till CNN.

I mejlet citerar KlearGear ett avtal som företaget hävdar att paret godkänt i och med sin beställning. Avtalet innefattar en klausul som innebär att konsumenten inte får vidta någon som helst åtgärd som riskerar att påverka KlearGear.com negativt.

– Yttrandefrihetsgrundlagen omfattar inte vissa typer av yttrandefrihet och det är möjligt att skriva under avtal som begränsar ens yttrandefrihet, säger juristen Paul Callan till CNN.

Han tror inte att Kleargears avtal skulle hålla i en domstol. Utah-paret är inte de enda som har synpunkter på Kleargear. Här drar en del av rescenscenterna fram stora motorsågen i sina omdömen. En användare skriver att Kleargear är "en fara för allmänheten". En annan påstår att företaget "har gett min hundvalp cancer".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.