Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Knuffa omkull Madonnas ex!

Publicerad: 2 februari 2010, 13:13

Har du lust att knuffa omkull Madonnas ex Tony Ward? På Wranglers nya kampanjsajt är det exakt vad du ska göra. Bakom den nya sajten ligger svenska byrån Kokokaka.


Ämnen i artikeln:

Kokokaka

Tony Ward är modellen på Kokokakas kampanjsajt för Wrangler.

Här kan du kolla in sajten

- Wrangler Blue bell

Kokokaka är mest känd som ett produktionsbolag. De ligger bland annat bakom flera av Ikeas kampanjer som är gjorda i samarbete med Forsman & Bodenfors. Men nu är Kokokaka en byrå som står på egna ben och har uppdrag direkt från jeansjätten Wrangler i Europa.

Byrån har redan gjort ett par kampanjer för Wrangler, men den som släpptes för märket ”Blue Bell” i morse är något extra. Det är inte ovanligt att man kan snurra runt på modeller på modeföretagens sajter. Men här kan du få modellen att snubbla och rulla runt – allt beroende på hur du drar musen.
– Vi ville få till ett mer intuitivt sätt att interagera. Det ska kännas att det är du som påverkar hur modellen rör sig, säger Jimmy Herdberg, creative director på Kokokaka.

Men att få okej på kampanjen var inte helt enkelt. När byrån presenterade den i januari för ett år sedan fick de nej.
– De tyckte inte att det var så bra.

Men de gav inte upp och i somras fick de okej av Wrangler. I lanseringen av den nya kampanjen används även en traditionell så kallad ”Look book” och de är från den byrån hämtat modellen Tony Ward och regissörerna Petrovsky & Ramone. De kompletterade även med den svenska fotografen Axel Lindahl.

För att få modellen att röra sig på det önskade sättet har han hängts upp i wirar. Men tekniken är inte jättekomplicerad.
– Att få rörelsen att fungera med musen är inga problem för en programmerare. Men det är klart att det var en hel del trixande med filmningen för att få allt rätt.

Produktionen har tagit mellan två och tre månader. Sajten gick live i morse och kommer nu att vara tillgänglig till nästa kampanj drar igång i sommar. Redan igår smyglanserades kampanjen med en film på Youtube (se den nedan) som visade hur produktionen fungerat. Och responsen är bra.
– Vi har redan fått några hundra positiva tweets.

Hur ska ni överträffa det här till sommaren?
– Vi gör en remake, säger Jimmy Herdberg med ett skratt. Vi tar en paus på en vecka nu och sedan får vi se.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Kokokaka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.