Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

”Kommer en dag när Facebook inte finns längre”

Publicerad: 4 februari 2014, 12:07

Brit Stakston är sociala medier-expert och partner på JMW.

Facebook firar 10 år i dag. Brit Stakston på JMW var tidig med att förutspå det sociala nätverkets potential, men hade kunde inte ana hur stort det skulle bli.


Ämnen i artikeln:

FacebookBrit Stakston

I augusti 2007 skrev Brit Stakston ett blogginlägg om det nya fenomenet Facebook som svenskarna anslöt till i raketfart. I det läget var det få som kunde överblicka vilket genomslag som plattformen skulle få.  

– Inlägget är skrivet bara dagar innan den första svenska Facebook-undersökningen släpptes av oss på JMW. I branschen kallade man då mig raljant för mrs Facebook. Det var inte alls givet att det skulle bli en strategisk del i mediemixen. Men vi förstod det här, även om det kanske låter förmätet att säga det i dag, berättar Brit Stakston.

I blogginlägget lyfter hon fram den sociala nätverksaspekten som nyckeln bakom att så många helt plötsligt valde att gå med. Den sanningen gäller i allra högsta grad även nu.

– Men jag förutsåg inte att 5,2 miljoner svenskar skulle komma att använda Facebook. Vi insåg inte hur stort och relevant det skulle bli, säger hon.

För sju år sedan var inte plattformen anpassad för företags närvaro, utan riktade sig i princip enbart till privatpersoner. I dag är Facebook en central del i de flesta företags digitala kommunikation.  

– Deras roll är avgörande som vägvisare för digital marknadsföring som bygger på relationer, säger Brit Stakston.

Det har varit populärt att dödsförklara Facebook, men de negativa profetiorna har ännu inte slagit in. Brit Stakston tror att det sociala nätverket kommer att tappa i betydelse någon gång i framtiden – men det är omöjligt att sia om när.  

– Det är klart att det kommer en dag när Facebook inte finns längre, men det är alldeles för tidigt att räkna ut dem. Och det är inget hot för dem att andra digitala plattformar dyker upp. Vi kommer aldrig att se en motsvarighet till Facebook dit vi tar med oss alla användare till ett nytt Facebook med 5,2 miljoner svenska medlemmar, säger hon.

Framtiden kommer enligt Brit Stakston att avgöras av bolagets hantering av tre utmaningar:  
# Förmågan att värna människors integritet.
# Förmågan att ta publicistiskt ansvar.
# Förmågan att skapa mer relevanta marknadsföringsverktyg som är bättre skräddarsydda för användarna.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

FacebookBrit Stakston

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.