Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Konkurrenter rasar mot Bonnier

Publicerad: 12 Maj 2010, 09:08

Bokus och Cdon är skarpt kritiska till Bonniers prisjämförelsesajt Prispallen. Bokus hävdar att priserna många gånger är felaktiga och att tjänsten inte visar böcker som Bokus har, men Adlibris saknar. Bokus vill dra sig ur. Samma gäller Cdon, som efter stickprov hittat mängder av fel. Bonnierförlagen försvarar sig med näbbar och klor.


Ämnen i artikeln:

BokusCDON

Mats Fagerström, affärsområdeschef på Bokus

Bokus och Cdon skräder inte orden i sin kritik över prispallen.se, som Bonnierförlagen kallar oberoende prisjämförelsesajt.
– Det är Bonnierförlagen och helägda dotterbolaget Adlibris som ligger bakom prispallen. Att kalla sajten oberoende är precis samma sak som om Bokus ägde en prisjämförelsesajt och kallade den oberoende, säger Mats Fagerström, affärsområdeschef på Bokus.

Bråket mellan Bokus och Bonniers började med att Bokus upptäckte felaktiga priser på prispallen. Efter ytterligare efterforskningar visade det sig att böcker som Bokus har, men Adlibris saknar, inte dyker upp i sökresultatet. Det visade sig också att så fort böckerna låg på samma prisnivåer hamnar Adlibris alltid överst.

Till slut var måttet rågat och Mats Fagerström träffade Bonnierförlagen för att gå igenom kritiken. Vid mötet möttes han med kalla handen och beskedet att man fortsätter kalla sajten oberoende. Det framgick också att Prispallen endast använder Adlibris produktdatakatalog, vilket är förklaringen till att böcker Bokus har i sitt sortiment, som Adlibris saknar, inte syns i jämförelserna.
– Man kan inte endast använda sitt eget dotterbolags produktkatalog och kalla sajten oberoende. Det enda rätta vore att ta bort påståendet om oberoendet och informera hur det hela ligger till, säger Mats Fagerström.

Han menar också att det känns olustigt  att inte veta hur Bonnierförlagen använder information kring Bokus kunder. Och nu tänker Bokus dra sig ur Prispallen:
– Det känns inte seriöst. Det finns så många frågetecken att vi inte ser någon annan utväg än att dra oss ur, säger Mats Fagerström.

Även Cdon är skarpt kritiskt. Efter stickprov på 50-talet böcker fann Cdon mängder med fel. Så nu har även Cdon långt gångna planer på att dra sig ur:
– Vi ska kontakta Prispallen och be dem fixa problemen. Löser man inte detta omedelbart drar vi oss ur, säger Mikael Olander, vd på Cdon.
Han hade ingen vetskap om att Adlibris endast använder sin egen produktdatabas:
– Då blir det ännu lättare att fatta beslut om att dra sig ur, säger Mikael Olander.

Bonnierförlagens projektledare och ytterst ansvarige för prispallen.se är Einar Hestmann. Han menar att det av ekonomiska och tekniska skäl inte går att söka igenom alla webb-butiker:
– Från början hade vi med Bokus produktdatabas, men det uppstod så stora prestandaförluster att vi var tvungna att plocka bort deras databas.

Han tillbakavisar kritiken kring att sajten inte skulle vara oberoende:
– Det stämmer att Prispallen och Adlibris har samma ägare, det vill säga Bonnierförlagen. Men vi jämför priser, inte ägarförhållanden. Så i den bemärkelsen är sajten oberoende.

Han menar också att prispallen.se, som har strax under 15 000 besökare per vecka, har så liten trafik att det inte är någon idé att lägga större kraft på tjänsten. Om det ändå visar sig att sajten innehåller felaktiga priser ska dessa genast rättas till, lovar Einar Hestmann.
– Det kan finnas enstaka fel kring uppdateringen av priser, men jag har inte upplevt några större klagomål.

Att Adlibris böcker hamnar överst om de har samma priser beror endast på att prispallen sorterar i bokstavsordning.
– Jag har gett skriftliga svar på Bokus frågor och måste säga att jag är förvånad att man utan förvarning går till pressen, säger Einar Hestmann.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BokusCDON

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.