Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag09.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Köp nya strategin när Eniro söker sin framtid

Publicerad: 20 Oktober 2010, 15:28

Från sökmotor till köp­motor. Så ska Eniro räddas med sparkade vd:n Jesper Kärrbrinks strategi som lanserades i veckan. – Vi ska vända vår historia och bli bättre än Google, Hitta, Blocket och Prisjakt på att enkelt visa var man kan hitta den produkt eller tjänst man vill köp, säger Mathias Hedlund som ansvarar för utvecklingen av onlinetjänster.


Ämnen i artikeln:

Jonas DahlquistEniro

truetrue2020-10-10T17:28

Jonas Dahlquist, marknadschef Eniro, och Mathias Hedlund, koncernansvarig för products and services är självkritiska: ”Vi har inte levererat bra tidigare.” Foto: Andreas Elgstrand.

Navet i Eniros satsning är den nya sajten där sökandet efter varor och tjänster förenklas samtidigt som databaserna utökas och förbättras. Den som behöver en badrumsspegel skriver det och får reda var sådana säljs i närheten. Det blir onödigt att söka på möbelaffär, bygg­varuhus, badrumsspecialist eller glasmästare.

Bakom den nya affärs­modellen ligger en stor portion självkritik:
– Vi har inte levererat bra tidigare, medger Mathias Hedlund, koncernens ansvarige för products and services. Du har kunnat hitta personer, företag, nummer eller kartor, men inte kunnat skriva in en produkt eller varumärke och hitta var du ska köpa den. Affärsmodellen har byggt på ­telefonkatalogstrukturen, men nu förändrar vi oss.
– Vi har anpassat oss efter hur människor funkar, i stället för att försöka få mänskligheten att göra som vi vill, säger marknadschefen Jonas Dahlquist. Han kom från Saatchi & Saatchi för ett år sedan, samtidigt som det nya onlineprojektet började.

Ett antal förändringar görs i databaserna:
– Förr fick du bara upp de företag som hade betalat, nu kommer alla upp, förklarar Jonas Dahlquist. Men de som betalar hamnar högst och de kan köpa till sökord. De kan köpa in pdf-format eller ­tilläggstjänster.
– Vi crawlar alla Sveriges företagssajter och rensar bort dem som inte är inköpsställen. Vi ber företagen skicka in produktfiler till oss. Företag som inte skickar in tilldelas relevanta sökord. Vi lanserar också en kundwebb så att ­företagen kan påverka sökbarheten.
– Vi fokuserar på inköpsställen, säger Mathias Hedlund. Vill du köpa en svart vinbärsbuske till sommarstugan visar vi var du kan köpa den. På Hitta får du ingen träff och på Google mycket bredare information och knappast en relevant träff på var du ska köpa vinbärsbusken. Andra gör delar av det vi nu gör, men ingen gör allt. Vissa prisjämförelsesajter är bättre på vissa saker, men vi har hel­heten. Ingen annan onlinetjänst ger användarna möjlighet att hitta inköpsställen lika enkelt för ett lika brett utbud av produkter och tjänster.

Tolv procent av Eniros kommersiella sökningar kommer från mobilen. 350 000 appar har laddats ner och sökningarna från mobil har sjufaldigats på ett år.

Mattias Hedlund skriver in ”ostron” och hittar ett halvdussin ställen inom 500 meter från Resumés redaktion. Han får riktning och avstånd till Östermalmshallen.

Den stora utmaningen blir att lära svenskarna hur Eniros nya tjänst fungerar. Det första steget togs med den nya reklamkampanjen som rullades ut i måndags och ska pågå året ut. Eniros säljare får göra grovjobbet hos kunderna.
– Det är en ompositionering, säger Mathias Hedlund. Men vi är fortfarande lika bra på allt som vi gjorde förut. Men alla tjänster finns för att stödja det kommersiella söket.

Däremot kan kunderna fortfarande inte helt välja bort print:
– Inte helt, men de kan välja att lägga övervägande delen av investeringen på online, säger Mathias Hedlund. Katalog har fortfarande bred användning, särskilt utanför storstäderna. Så länge vi har större intäkter än kostnader på katalog fortsätter vi att ge ut dem.

I fjol drog Eniro in mer pengar på print än online, men i år blir det tvärtom, hävdar Mathias Hedlund:
– I Sverige och Norge är vi betydligt större online än offline. Redan i vår Q2-rapport visade vi en större omsättning från online än print på våra kärnprodukter sett över de senaste tolv månaderna och den utvecklingen fortsätter förstås.

Hur mycket visar sig nästa vecka när Eniro lämnar Q3-rapport. Då ska också ledningen presentera en lösning på koncernens finansiella problem. Trots goda kassaflöden är belåningen så hög att bankerna har hotat att ta över.
– Det är bra när den finansiella situationen blir klar, säger Mathias Hedlund. Men konsumenterna funderar inte särskilt mycket på Eniros balansräkning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas DahlquistEniro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.