Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Kraftig ökning på stora mediesajter i sommar

Publicerad: 7 augusti 2009, 08:04

Mobilt bredband, attraktiva playtjänster, nya redaktionella satsningar och dåligt väder. De stora mediesajterna ökade trafiken kraftigt i juli jämfört med samma månad förra året. Mest ökade TV4: med 57 procent.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAftonbladetLena GlaserSVTTV4Mattias Fyrenius

Stor blir ännu större.
I början av sommaren kom en undersökning från Sveriges Annonsörer som visar att svenskarna ökar sitt surfande kraftigt: under första halvåret 2009 surfade svenskarna i snitt 50 minuter, en ökning med drygt 11 procent jämfört med samma period 2008.
Som en förklaring till ökningen angavs bland annat genombrottet för mobilt bredband.

En genomgång av de stora sajterna i juli visar också att antalet unika besökare ökat kraftigt jämfört med samma månad förra året.
Ökningarna ligger på i snitt runt 30 procent, alltså betydligt mer än den generella ökning som Sveriges Annonsörer redovisade för en månad sedan.
Det skulle med andra ord betyda att det sker en förstärkning kring redan etablerade storsajter när trafiken ökar: mycket får alltså mer.

Störst ökning – 57 procent – i juli visar TV4.se som bland annat lanserat sin Väderkanalen på nätet och enstaka veckor i sommar nått fler än 300 000 unika besökare, vilket Resume.se kunde berätta om i går.
Mattias Fyrenius, vd för affärsområdet nya medier inom TV4, ser flera förklaringar till ökningen.
– Det är förmodligen en kombination av genomslaget av mobilt bredband och en regnig sommar. Kanske kan även det faktum att färre svenskar semestrat utomlands i år också bidraget till ökningen, säger han.
– Både Väderkanalen och TV4 Play har förstås gått väldigt bra i sommar.

Även Svt.se redovisar stora ökningar. Lena Glaser, chef för SVT interaktiv, ser liksom Mattias Fyrenius en kombinerad förklaring.
– Lansering nya SVT Play och ett allmänt förändrat  användarbeteende där allt fler kontinuerligt använder webb-tv-tjänster har drivit på vår snabba utveckling. Det handlar om tillvänjning, säger hon.
– Många av våra användare ser också hela program, trots att vårt utbud av klipp och hela program är ungefär lika stort. Det är egentligen inte särskilt konstigt eftersom vi har tillgång till ett stort utbud av just hela program.  Samtidigt ska man komma ihåg att allt inte bara handlar om rörlig bild. Webben är en helhet där olika delar växeldrar varandra.

Mediesajterna ökar

Så har de stora mediesajterna ökat i sommar (v 28 – 31) jämfört med samma period förra året.

TV4: 57%
SVT: 33%
Aftonbladet: 20%
DN: 32%
Expressen: 35%

Källa: Kia

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News