Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Kraftigt genomslag för Viasat i sociala medier

Publicerad: 10 januari 2013, 09:16

Viasat har länge jobbat aktivt med närvaro i sociala medier. Nu ger det resultat – Viasat har omnämnts tre gånger så mycket 2012 jämfört med 2011 på Twitter, bloggar och forum.


Ämnen i artikeln:

Viasat

Viasat har jobbat aktivt med sociala medier sedan 2008. Förutom Facebook och Twitter finns företaget på Youtube, FlickR samt Google+.

År 2009 tog Viasat fram en policy för sociala medier. Denna gäller för för alla anställda. Företaget samarbetar med Cohn & Wolfe för bland annat Facebook-sidorna samt  ConnyCom för bevakning och analys av omnämnanden i sociala medier.

En analys visar förutom den trefaldiga ögningen på Twitter att Viasats olika Facebooksidor ökar, både i antal fans och i engagemangsnivå. Under förra året gjordes drygt 1.2 miljoner interaktioner av ungefär 400 000 unika användare.

– Sport och då främst fotboll och hockey är det man pratar mest om i relation till Viasat, och vi märker tydligt hur uppskattat det är att våra medarbetare, kommentatorer och experter finns ute på nätet och pratar som individer och inte enbart bakom en företagslogga. Kraven på snabb och proffsig kundtjänst ökar, 2011 var många imponerade av support på nätet medan det idag i det närmaste tas för givet, säger Karin Zingmark, presschef på Viasat Sverige.

Inlägg på bloggar, mikrobloggar och forum där Viasat omnämns registreras och analyseras fortlöpande. Under 2011 registrerades 19 415 inlägg och under 2012 registrerades 54 227 inlägg. Procentuellt så har kvantiteterna ökat med 279 procent från 2011 till 2012.

Vid en jämförelse mellan 2012 års kanalfördelning och 2011 så har Twitter vuxit sig starkare för Viasat. Procentuellt  har antalet inlägg på Twitter ökat med 355 procent, medan bloggar har ökat med sex procent och forum med 24 procent.

Viasats Facebooksidor består av fyra olika Facebooksidor för sport, en för film samt en generell inriktad på support.

Sport engagerar användarna i betydligt högre utsträckning än film på sociala medier. Under förra året gjordes 1 200 000 interaktioner på samtliga sportsidor på Facebook. Aktiviteten består av inlägg, gilla, kommentarer och delningar. 389 600 unika användare har interagerat med sportsidorna, enligt dessa kriterier.

131 500 000 visningar har gjorts av inlägg från sportsidorna, för användare på Facebook. Hit räknas visningar i nyhetsfeeden och i den så kallade ”tickern”. 38 700 000 visningar är så kallade virala visningar, som spridits genom sidornas fans genom interaktioner. Det är användarna som står för det innehåll som syns mest, hela 71 procent av allt som syns från sidan är till följd av användarna interaktioner.

– Den dagliga dialog vi för med kunder och TV-tittare skapar enormt värde för oss som bolag. Vi får förbättringsförslag och feedback, får möjlighet att förklara och nyansera hur vi tänker, ger människor en titt bakom kulisserna hos oss och skapar på detta vis lojala tittare och ambassadörer, säger Karin Zingmark.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Viasat

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.