Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Kritikstorm mot nya sajten

Publicerad: 5 maj 2011, 12:51

Igår klockan 22.00 lanserade DT sin nya, omgjorda sajt. De kritiska kommentarerna lät inte vänta på sig. ”Blir att läsa DD istället.”, ” Rörig och plottrig” och ” Vidrig design” är några av dem. – Många trogna läsare är nog förvirrade just nu, säger Ewa Wirén, ansvarig utgivare på Dalarnas Tidningar, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Skärmdump från dt.se.

I åtta månaders tid har designbyrån Kate jobbat med att ta fram en ny sajt åt Dalarnas Tidningar. I går lanserades den, klockan 22.00 på kvällen. Sedan dess har kommentarerna rasat in och många av läsarna är väldigt kritiska till omgörningen.

”Blir att läsa DD istället.”,  ” Rörig och plottrig”, ” Vidrig design” ” Hemsk design!!! Det är väldigt rörigt och svårt att hitta. Det är INTE en förbättring utan en försämring. Det är bättre om ni byter tillbaka.” och ”Rörigt, uselt val av typsnitt utan seriffer, påfrestande mycket rörlig reklam, nyheterna försvinner bland allt plotter. Riktigt amatörmässigt! Gör om! ” är några av kommentarerna på sidan.

Varför är man så negativ till den nya sajten?
– Det är för att den är ny. Vi har väldigt många läsare och de som är trogna läsare känner sig nog förvirrade just nu. Vi som har jobbat med sidan i åtta månader känner oss väldigt hemtama och det kommer våra läsare också att göra om några dagar, säger Ewa Wirén, redaktionschef och ansvarig utgivare på Dalarnas Tidningar, till Resume.se.

Dalfolket är ju känt för att vara ett konservativt släkte, kan det vara en faktor?
– Jasså? Jag trodde att man sa att vi är framsynta och kreativa?

Varför har ni bytt design?
– Vi skulle byta publiceringsverktyg och då ville vi passa på att se  över hela sajten. Vi har haft sajten väldigt länge och den har känts  gammal ett tag nu. Det var tid att modernisera.

Har besökstrafiken ändrats sedan nya sajten lanserades?
– Det finns inget att säga om det än, den har bara varit uppe i några timmar än så länge. Men vårt mål är såklart att öka trafiken ytterligare.

Den nya designen är snarlik Sydsvenskans, inspirerades ni av den?
– Det är faktiskt inget som vi har tänkt på utan våra utgångspunkter var att vi dels ville kunna visa våra nyheter i topp och dels göra det enklare för läsarna att hitta nyheterna och kommentera.

Dt.se har ungefär 150 000 läsare i veckan. Konkurrenten Dala-Demokraten ligger på runt 40 000 läsare.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Dalarnas Tidningar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.