Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Lajkat ska boosta trafiksiffrorna

Publicerad: 10 Februari 2015, 15:28

Skärmdump från Lajkat.

Expressen närmar sig Aftonbladets trafiksiffror i mobilen. Nu lyfter de senare in viralsajten Lajkats trafik för att ge en skjuts i antalet unika besökare. Men enligt Jan Helin rör det sig om ett experiment.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOmtalat.nuExpressenLajkat.se

Den Schbisted-ägda viralsajten Lajkat.se har fram tills nu redovisats separat i Kia-Index. Men nu ingår den i Aftonbladets url för att på så vis ge en skjuts i deras antal unika besökare.

Expressens viralsajt Omtalat.nu ingår sedan tidigare i deras deras totalsiffra. Tack vare deras framgångar har Expressen kunnat närma sig Aftonbladet i mobilen. Vecka fem skilde det sig "bara" en knapp miljon (4,9 vs. 3,9 miljoner) unika besökare mellan de båda rivalerna efter ännu ett trafikrekord av Expressen.

När Aftonbladet nu väljer att lyfta in Lajkats trafik twittrar Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen:

"Vips! Hux flux – efter att Expressen nått 44,4 % marknadsandel mobilt gentemot Aftonbladet – så har Lajkat url:en http://lajkat.aftonbladet.se/".

Aftonbladets publisher Jan Helin hävdar att det rör sig om ett test från deras sida.
– Det här är en viktig fråga för branschen. I och med viraltrenden vill vi bättre förstå vad besök från en unik webbläsare innebär för oss, säger han till Dagens Media.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.