Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Läkemedelsjätte ändrade tweet – undviker koppling till snuskbilder

Publicerad: 22 januari 2015, 11:45

Bayers logotyp

Den tyska läkemedelskoncernen Bayer prövade att använda hashtagen #body för att få öka spridningen för sina informationsfilmer. Strategin fick oönskad effekt och besökarna hamnade på sajter som visade samlagsbilder.


Bayer Healthcares har lärt sig en läxa efter sina experiment i sociala medier. Detta sedan läkemedelsbolaget ville använda sociala medier för att skapa buzz kring sina filmer om människokroppen.

Bayers har bland annat använt sig av Twitter och Youtube för att sprida sin serie av pedagogiska filmer där tittaren får lära sig mer om olika kroppsfunktioner. Genom att använda sig av hashtaggen #body i tweeten "180 sec well spent" hamnade besökarna på helt andra sidor än filmen om kroppens njurfunktion.

Nyhetsbrevet Läkemedelsmarknaden uppmärksammade Bayer Healthcare på att tweeten ledde följarna till sajter med bilder av lättklädda kvinnor och samlagsbilder.

– Vår avsikt med twitterflödet om olika kroppsfunktioner är att öka allmänhetens intresse för medicin och det är tråkigt att vi oavsiktligt fört besökare på vår twittersida till sidor med innehåll som kan väcka anstöt, säger Kim Hannisdal, ansvarig för market access på Bayer Healthcare, till Läkemedelsmarknaden.

Med kort varsel fattade Bayer Healthcare ett centralt beslut om att ta bort hashtaggen #body i den aktuella tweeten eller i bolagets globala informationsflöden. Något som minskat spridningen för filmerna.

– Räckvidden för våra tweets minskar givetvis och färre människor kommer att titta på våra medicinska filmer. Men det är en nödvändigt konsekvens. Nu får vi använda vår kreativitet till att hitta hashtaggar som leder besökarna till relevanta sidor, säger Kim Hannisdal till Läkemedelsmarknaden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.