Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Landsortspressen tar mark på nätet

Publicerad: 4 Maj 2009, 08:33

Dagspressens sajter står inte emot lågkonjunkturen. Men det är stor skillnad på landsortspressen och storstadspressen.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Rogberg

trafiken och annonsintäkterna. Trots att i stort sett alla siffror pekar neråt just nu för dagspressen, så ökar landsortspressen sina annonsintäkter på nätet med sju procent under årets första kvartal, visar statistik från TU.

Storstadspressen har det betydligt tuffare. Under första kvartalet rasade intäkterna med hela 31 procent, vilket gör att dagspressen som helhet drog in 97 miljoner kronor. Det är totalt en minskning med 16 procent.

Den totala internetannonseringen minskade med 3 procent under första kvartalet, enligt IRM.

– Att den tryckta dagspressen både i storstad och i landsort skulle redovisa sitt sämsta kvartal sedan finanskrisen 2001 var väntat, men inte att sajterna i storstad skulle minska så kraftigt. Alla sajter kan dock inte dras över en kam, då det är stor spridning på resultaten för de många sajterna. Att landsortstidningssajterna däremot klarar tillväxt även nu beror delvis på att de växer från relativt låga nivåer, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU i en kommentar till statistiken.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Fredrik Rogberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.