Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

LinkedIn släpper annonsplattform

Publicerad: 29 November 2012, 07:38

LinkedIn går in i reklambranschen. Det affärsinriktade sociala nätverket drar fortfarande in större delen av sina intäkter från rekryteringsrelaterade produkter, men det kommer att förändras när LinedIn lanserar sin annonsplattform.


Ämnen i artikeln:

LinkedIn

LinkedIn kommer att lansera ett program för reklambyråer att använda för  att bygga kampanjer på det sociala nätverket för sina kunder.

Hittills har annonsörerna logga in på LinkedIns själv service-plattform  för att driva kampanjer på plattformen, vilket ger marknadsförare  kontroll över sina kampanjer, men inte exakt främjar användarvänlighet.

Med hjälp av den nya annonsplattformens API kan företag som Adobe, Bizo  och Unified, tre företag som är med från starten, bygga och lägga till  LinkedIns annonsverktyg till sina egna plattformar.

– Tänk om du kunde automatiskt generera dussintals kampanjer och  hundratals tester av kreativa element med LinkedIns B2B-inriktade  verktyg? Tänk om du kunde omfördela marknadsföringskostnader över flera  kanaler, inklusive LinkedIn i realtid för att optimera dina mål? Nu kan  du, skriver Jennifer Weedn, reklam- och utvecklingsansvarig på  LinkedIn i ett blogginlägg.

Att låta företag använda ens API har visat sig vara ett bra sätt att öka  annonsintäkterna för sociala nätverk. När Facebook lät några utvalda  företag använda deras API 2009 och 2010 ökade deras annonsintäkter med  145 procent till 12,5 miljarder kronor.

När de släppte det brett 2011 ökade intäkterna ännu mer till 21  miljarder kronor. Så klart är det inte enda orsaken till den goda  utvecklingen, men en bidragande orsak.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

LinkedIn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.