Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Malmö är Sveriges kreativa centrum

Publicerad: 22 april 2009, 09:04

Affärstidningen Fast Company har rankat världens tolv hetaste städer. Seattle får titeln ”City of the Year”. Men Malmö lyckas slå sig in vid sidan av New York, Vancouver och Taipei.


Ämnen i artikeln:

Mattias HanssonMalmö

Mattias Hansson, vd på Hyper Island tycker att det är rätt att Malmö är med på listan.

I rankingen har en av de viktigaste kriterierna varit den kreativa miljön i städerna. Skolan Hyper Islands vd Mattias Hansson, bördig från Skurup utanför Malmö, var nyligen porträtterad i tidningen.
– Ja, men jag hade inget med rankingen att göra, säger han.

Även om Mattias Hansson bott i Stockholm de senaste 20 åren har han inte släppt banden till Malmö. Han är fortfarande ägare till tidskriften Magasin Skåne som Allers Förlag ger ut. Han fungerar också som rådgivare till Media Mötesplats Malmö. I den rollen tycker han att det finns täckning för Fast Companys utnämning.
– Det byggs verkligen tuffa verksamheter i Västra Hamnen i Malmö. När kommunen, högskolan och näringslivet drar åt samma håll händer det saker.
– Det har aldrig varit så roligt i Malmö som det är nu. Där finns en energi och framtidstro som jag har svårt att hitta i Stockholm.

Externa länkar

- Media Mötesplats Mal

- Moving Media Southern Sweden

- TAT - The Astonishing Tribe

- Fivestarday

- First Flight

Ett annat initiativ som höjer temperaturen i Malmö är Moving Media Southern Sweden som är Sveriges största satsning på rörlig bild och nya medier. Verksamheten har en budget på 35 miljoner kronor och finansieras både av Region Skåne, Region Blekinge och bolag i branschen.
– Det är inte en slump att Hilanders flyttar in i sitt nya kontor i Västra Hamnen, säger Mattias Hansson.

Men har det kommit ut några bra bolag ur det här klimatet?
–    Ja det finns flera. Till exempel The Astonising Tribe, som är Sveriges tuffaste mobila innehållsbolag. Kommunikationsbyrån Five star day gör bra saker och Firstflight är en framgångsrik byrå. Men man hör inte så mycket om dem här uppe i Stockholm.

Med de här förutsättningarna. Borde inte Hyper Island etablera sig i Malmö?
– Jo, vi tittar på var vi ska etablera oss runt om i världen. Öresundsregionen är en av de mest spännande platserna just nu.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mattias HanssonMalmö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.