Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

"Många läsare har svårt med medias terminologi"

Publicerad: 18 maj 2011, 07:29

Som Resume.se tidigare rapporterat har en artikel på Aftonbladets sajt fällts för bristande annonsmarkering av RON. Enligt en läsarundersökning som Resume.se gjorde i anslutning till artikeln tyckte majoriteten av de som svarade att annonsmarkeringen på sajten var oklar. – Jag har aldrig någonsin fått en enda läsarreaktion som säger att det är svårt att se skillnad, säger Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Jan Helin. Foto: Tobias Rydergren.

Aftonbladets artikel, som nämnde företaget Kundkraft i positiva ordalag, betraktas av RON som marknadskommunikation.

I anslutning till Aftonbladets artikel gjorde Resume.se en läsarundersökning där vi frågade våra läsare om de tyckte att de var svårt att skilja på annonser och redaktionellt material på Aftonbladets sajt. 80 procent av de 400 som svarade tyckte det.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin:

Hur ser du på detta?
– Jag vet inte hur ni frågat, många läsare har svårt med medias terminologi. Det är viktigt för oss att läsarna ser skillnad på annonsinnehåll och redaktionellt material. Jag har aldrig någonsin fått en enda läsarreaktion som säger att det är svårt att se skillnad, säger han till Resume.se.

Har du någon förståelse för att man kan ha svårt att se skillnad?
– Jag får försöka förstå om det är som ni säger. Men jag tycker att vi har tydliga annonsmärkningar.

Ser ni över detta för tillfället?
– Inte just nu. Vi gick nyligen igenom och stärkte annonsmärkningen på våra partnersajter.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.