Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Martin Stadhammar lämnar Grey

Publicerad: 13 mars 2008, 08:34

Martin Stadhammar, Sten Ernerot och Daniel Hägglund bildar nya reklambyrån Albert Ken. Mål: ledande webbyrå och en vinst på fyra miljoner efter ett år.


Daniel Hägglund, Martin Stadhammar och Sten Ernerot. Foto: Stefan Tell

Både Greys vd Magnus Wistam och byråns kreativa chef Martin Stadhammar lämnar nu byrån. Stadhammar köper tillsammans med Sten Ernerot in sig i webboptimeringsföretaget Seeknear. Tillsammans med vd:n och grundaren av Seeknear, Daniel Hägglund, bildar trion den digitala reklambyrån Albert Ken.
– Det har aldrig varit svårare och aldrig varit roligare att jobba med nätet. Nätet is the shit nu, säger Martin Stadhammar, cd på den nya byrån.

De tre äger tillsammans en ”klar majoritet” av byrån. Övriga delägare utgörs av anställda och intressenter. Byrån har inte tagit in något externt kapital.
Martin Stadhammar har även tidigare erfarenhet från Lowe Brindfors och Strawberry Frog i Amsterdam. Han har också varit ordförande i Guldäggets internetkategori.

Daniel Hägglund har den tekniska kompetensen med stor erfarenhet av bland annat sökordsoptimering.

Sten Ernerot är en pionjär inom interaktiv marknadsföring. Han var en av grundarna av Abel & Baker, har varit vd på The Bearded Lady samt suttit i Reklamförbundets styrelse.
– Det har saknats en byrå som jobbar mer med företagets sajter än kampanjerna. Det finns byråer som är grymt duktiga på webbkampanjer, som North Kingdom, Great Works och Farfar. Men glappet är stort när man kommer närmare företagens affär och affärsutveckling på nätet. I dag gör företagen en massa aktivering på nätet som blir kortsiktiga tomtebloss, i stället borde de utgå från vad de vill åstadkomma på nätet, säger Sten Ernerot, vd för Albert Ken..

Läs även: Magnus Wistam lämnar Grey

Claes de Faire

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.