Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Mediebolag anklagas för varumärkesstöld

Publicerad: 2 september 2010, 13:12

Financial Times är irriterat över att det svenska bolaget Adwell i säljbrev säger sig erbjuda annonsörer nyhetsjättens webbplats. FT:s svenska representant, Bradley Johnson vid Global Business Media, menar att det rör sig om rent bondfångeri. Kort efter att Resumé inlett granskningen plockar Adwell bort FT-kopplingen.


truetrue2020-09-16T10:56

Sedan Resumé börjat granska Adwell byts snabbt Financial Times ut mot Wall Street Journal på webbplatsen.

”Nå över 1 000 000 unika inom mode, finans, motor eller teknik på världens största och starkaste media­varumärken såsom Vouge, Financial Times, Autoweek eller Techcrunch.”

Så löd budskapet på Adwells webbplats, ett företag som har grundats av Erik Hamberg, före detta försäljningschef på TV4 Nya Medier.  

Men Financial Times uppger att man inte har något partnerskap med Adwell, att man har begärt att webbplatsen ska plocka bort all information som gör gällande att man säljer annonsinnehåll för Financial Times.

Bradley Johnson är före detta Asienchef på Financial Times och numera vd på Global Business Media. Företaget har representerat Financial Times i Norden i över 20 års tid och Bradley Johnson skräder inte orden:
– FT har aldrig och kommer aldrig att sälja trafik till ett nätverk. Punkt slut. Så att Adwell säger sig erbjuda FT-trafik är både vilseledande marknadsföring och varumärkesstöld, säger han.

Den 20 maj i år gick Adwells byråansvarige, Mattias Asplund, ut med att företaget hade startat samarbete med några av världens största webbplatser inom finans, motor och mode. Upplägget gick bland annat ut på att man skulle sälja FT:s Sverigetrafik, det vill säga FT-besökare med svensk ip-adress skulle automatiskt få upp svenska annonser då man är inne på FT. I säljinformationen utlovades över en miljon unika besök per månad samt en kostnad per tusen besökare, cost per mille, cpm, på 150. Dock nämnns inte i vilken valuta:
– Vår cpm för FT ligger på 950 så 150 är ungefär som att sälja en Rolex för en bråkdel av priset. Då är den antingen stulen eller rör det sig om en kopia, säger Bradley Johnson.

Kort efter att Resumé har inlett sin granskning plockar alltså Adwell bort kopplingen till FT på webbplatsen. Men övriga såsom Vogue med flera står kvar på webbplatsen.

Att Adwells upplägg inte har ifrågasatts tidigare kan bero på att det är svårt för kunden att se om annonsen verkligen har figurerat på Financial ­Times webbplats eller ej, resonerar Bradley Johnson.
– Adwell kan säga att du inte såg annonsen just då. Så nätet blir skojarnas paradis, säger han.

Han ställer sig frågande till hur många svenska medie­byråer som redan kan ha köpt Adwells globala tjänster.

Mediebyråjätten Media­com har inte köpt tjänster av Adwell ännu, enligt företagets chef för onlineavdelningen, Jimmy Rodhelind:
– För att kunna börja förhandla på 150 cpm i en businessmiljö kräver vi att sajten kan redovisa format, plats och på vilken del av sidan annonsen hamnar, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.