Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Mediebyråerna slåss på Google

Publicerad: 5 oktober 2010, 14:29

Nyligen slopade Google varumärkesskyddet på sökord i Sverige. I flera branscher köper nu konkurrenter varandras varumärken för att sno kunder. Så även mediebyråerna.


Ämnen i artikeln:

StarcomWiselyGoogle

Ett exempel på konkurrenter som köper varandras namn som sökord.

Som Resume.se tidigare har berättat är det nya regler som gäller på Google. Varumärkesskyddet är slopat, och nu har flera mediebyråer gett sig in i matchen.

De senaste dagarna har det dykt upp flera exempel där mediebyråer köper upp varandras varumärken på Google. Ett sök på ”Wisely” gav i förmiddags en annons som säger ”Menade du Starcom?” och ytterligare en som säger ”Nä, jag menar Wisely. Annars hade jag skrivit det”.

Ett sök på ”Starcom” ger idag bland annat en annons för ”Search-integration.se” och en som säger ”Menade du Starcom eller sökte du efter en modern byrå?” signerad Wisely.

Sökord som ”OMD” och ”Mediaedge cia” ger också annonser till företaget Search Integration, och om du söker på ordet ”mediebyrå” dyker sponsrade länkar för Marketbroker och Bark Stockholm upp.

Hos byrån Wisely tycker man att det finns en poäng med att köpa upp konkurrenters varumärken på Google.

– Det är ett sätt för oss att visa våra befintliga och potentiella kunder att vi behärskar området, säger Staffan Alfvén, medieplanerare på Wisely och fortsätter:

– Det är ett enkelt sätt för oss att visa att vi finns på marknaden och det är ett strategiskt val att synas. Om det är en konkurrent som köper vårt varumärke så tycker vi bara det är roligt, det kan vara jobbigare för andra företag, i andra branscher, där deras varumärke står för en stor del av t ex försäljningen på nätet, säger han.

Vad tycker du om att konkurrenten gick in och köpte ert varumärke?

– Vi märkte att Starcom köpte vårt namn. Istället för att vara stel och trist kan man vara kreativ och bjuda upp till kamp. Tillsammans ökar vi uppmärksamheten för det här området, vilket är ett av de områden som vi på Wisely jobbar med, säger Staffan Alfvén.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

StarcomWiselyGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.