Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Microsoft och Yahoo i samarbete

Publicerad: 29 juli 2009, 13:13

Microsoft och Yahoo bekräftar att de har ingått en överenskommelse på sökreklammarknaden. Avtalet beräknas leda till ökade intäkter på omkring 500 miljoner dollar för Yahoo.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftYahoo

Förra året försökte Microsoft köpa Yahoo för en biljon dollar, men misslyckades. Den nya överenskommelsen, som i dag bekräftades, handlar inte om något köp, utan snarare om en intäktsuppgörelse mellan de två företagen, enligt The Guardian.

De hoppas att den tioåriga överenskommelsen ska leda till att de sparar hundratals miljoner kronor per år. Enligt nyhetsbyrån Reuters beräknas avtalet också leda till ökade intäkter på omkring 500 miljoner dollar för Yahoo.

Microsoft lanserade nyligen sin nya sökmotor Bing  och samarbetet innebär bland annat att Yahoo ska använda den på sina sajter och även ta hand om annonsförsäljningen globalt.  Detta kommer att ge företagen en sammanlagd marknadsandel i USA på omkring 30 procent. Google är fortfarande störst med 65 procent av marknaden.

– Genom det här  avtalet med Yahoo ska vi skapa fler innovativa sökfunktioner, bättre värde för våra annonsörer och valmöjligheter för konsumenterna på en marknad som för tillfället domineras av ett enda företag, säger Microsofts vd Steve Ballmer, till BBC.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

MicrosoftYahoo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.