Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Microsofts Iphone-dödare

Publicerad: 13 april 2010, 06:44

Kin är Microsofts svar på Iphone. Det som skiljer är att Kin är byggd runt sociala medier och riktar sig till en yngre publik.


Ämnen i artikeln:

Iphone

Microsofts nya telefon har varit känd länge, under namnet Project Pink, men i går presenterades mobilerna, Kin One och Kin Two, som kommer till Europa i höst.

Det här är inga smartphones som kan ladda ned appar och bristen på kalender visar på att det knappast är affärsfolket som Microsoft försöker nå.

Snarare är det sociala medietelefoner. Facebook, MySpace och Twitter är integrerade och är utgångspunkten för hur mobilen används. Kins unika funktioner visar att det är generationen besatt av sociala medier som kommer uppskatta den.

När man öppnar mobilen möts man av Kin Loop som är ett flöde uppdateringar från utvalda vänners Facebook-, Twitter- och Myspacekonton.

Med Kin Spot kan man enkelt dela sajter, bilder, filmer eller statusuppdatering med utvalda vänner.

Kin Studio är kanske den intressantaste finessen. Det är varje Kinanvändares egen sajt där allt som händer med mobilen dokumenteras. Bilder, video, sms, uppdateringar samlas.

I grunden är båda mobilerna Sharptelefoner med Microsofts musikspelare Zune installerad.

Kin One är den enklare mobilen medan Two erbjuder mer minne, 8 megapixlars kamera och möjlighet att filma i hd, högupplöst skärm och är den första mobilen med Microsofts nya operativsystem Windows Phone 7.

Senare i veckan inleder Microsoft en kampanj, gjord av byrån agencytwofifteen, som gå under namnet The Social Media Sociologist. Där får man följa 24-åriga Rosa Salazar, komedienn på uppåtgående.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Iphone

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.