Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Webb

Mkt Media är inte rädda för skambud

Publicerad: 12 Maj 2009, 07:43

Utvecklingsbolaget Mkt Media startar Adbid, en handelsplats för restannonser på morgontidningssajter. Med från start är tidningar som ägs av Stampen och Mittmedia.


Ämnen i artikeln:

Mkt MediaMittmediaStampen

På Adbid kan en annonsör lägga ett bud på en annonsplats. Man kan betala per exponering eller per klick. Det som finns till salu är de annonsplatser som tidningarna ordinarie säljkår inte lyckats bli av med. Den nya sajten drivs som ett affärsområde inom Mkt Media. Från start är det Jonas Jalmsjö och Jakob Ramlöw, båda med bakgrund från Stampen, som sköter försäljningen.
– Vi kompletterar den befintliga försäljningen med en ny produkt, säger Jonas Jalmsjö.

Är det här ett sätt att runda en aktör som Tradedoubler?
– Vi ser att det finns ett behov av att köpa den här typen av annonser och visst är det en likande affär som affiliate-nätverken erbjuder.

Vad är förhoppningarna?
– Vi tror att det kan bli väldigt stort. Från början är det jag och Jakob som driver det här, men vi hoppas att kunna bli fler på sikt.

Är du rädd för skambud?
– Priserna börjar någonstans mellan tre och fem kronor för 1000 exponeringar. Sedan är det upp till marknaden att sätta priset. Är det högt tryck stiger priserna.

Men just nu är det väl inte direkt högtryck för internetannonseringen?
– Jag tror ändå att den här typen av produkt ligger rätt i tiden.

Vad är det för annonsörer ni vänder er till?
– Annonserna kan hamna på alla våra tidningars sajter. Därför passar det för en annonsör som inte är geografiskt begränsad.

Kan andra tidningar hoppa på Adbid?
– Det är inget vi tagit ställning till.

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

Mkt MediaMittmediaStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.