Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

MySpaces nya strategi – ska utmana Spotify

Publicerad: 22 november 2012, 11:47

MySpaces nya streamingtjänst.

Krisande MySpace söker kapital på 335 miljoner kronor för att starta en musikstreaming-tjänst och därmed ta upp kampen mot Spotify och Pandora.


Ämnen i artikeln:

Myspace

Rupert Murdochs News Corporation sålde MySpace till Interactive, som då  hette Specific Media, sommaren 2011 för 235 miljoner kronor och gick då  med en förlust på 3,9 miljarder kronor jämfört med vad de hade betalat  för nätverket sex år tidigare.

Interactive relanserade MySpace i slutet av 2011 och trafiken hade gått  upp med 36 procent vid årets slut. Men nätverket kämpar fortfarande  ekonomiskt och de har förlorat närmare 290 miljoner kronor bara i år,  medan intäkterna bara hamnar på strax över 100 miljoner kronor, skriver  Business Insider.

Nu avslöjar tidningen att MySpace söker kapital på 335 miljoner kronor för att lansera  sig som musikstreaming-tjänst i stil med Spotify, Napster och Pandora. Tidningen har tagit del av ett läckt briefing-dokument som bekräftar det länge  ryktade strategibytet för nätverket.

67 miljoner av det efterfrågade kapitalet uppges gå till marknadsföring,  medan resten av kapitalet ska gå till olika licensavtal med skivbolag.

Musik har alltid varit en av MySpaces styrkor som varumärke och de har  en av de största digitala musikkatalogerna med mer än 42 miljoner låtar  jämfört med Spotifys 17 miljoner. Detta då artister utan skivkontrakt  får använda nätverket gratis.

Enligt de dokument som har läckt hoppas MySpace ha kontrakt med fyra  stora skivbolag, 20 000 mindre skivbolag och 5 miljoner osignade  artister.

Med mer kapital för licensavtal med skivbolag och en väldesignad sajt,  kompatibel med mobiler, skulle kunna få nätverket att resa på sig igen.

Dock finns det många konkurrenter i form av Microsof, Nokia, Spotify, Deezer, We7 och Pandora.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Myspace

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News