Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 22 november 2012, 11:47
MySpaces nya streamingtjänst.
Krisande MySpace söker kapital på 335 miljoner kronor för att starta en musikstreaming-tjänst och därmed ta upp kampen mot Spotify och Pandora.
Ämnen i artikeln:
MyspaceRupert Murdochs News Corporation sålde MySpace till Interactive, som då hette Specific Media, sommaren 2011 för 235 miljoner kronor och gick då med en förlust på 3,9 miljarder kronor jämfört med vad de hade betalat för nätverket sex år tidigare.
Interactive relanserade MySpace i slutet av 2011 och trafiken hade gått upp med 36 procent vid årets slut. Men nätverket kämpar fortfarande ekonomiskt och de har förlorat närmare 290 miljoner kronor bara i år, medan intäkterna bara hamnar på strax över 100 miljoner kronor, skriver Business Insider.
Nu avslöjar tidningen att MySpace söker kapital på 335 miljoner kronor för att lansera sig som musikstreaming-tjänst i stil med Spotify, Napster och Pandora. Tidningen har tagit del av ett läckt briefing-dokument som bekräftar det länge ryktade strategibytet för nätverket.
67 miljoner av det efterfrågade kapitalet uppges gå till marknadsföring, medan resten av kapitalet ska gå till olika licensavtal med skivbolag.
Musik har alltid varit en av MySpaces styrkor som varumärke och de har en av de största digitala musikkatalogerna med mer än 42 miljoner låtar jämfört med Spotifys 17 miljoner. Detta då artister utan skivkontrakt får använda nätverket gratis.
Enligt de dokument som har läckt hoppas MySpace ha kontrakt med fyra stora skivbolag, 20 000 mindre skivbolag och 5 miljoner osignade artister.
Med mer kapital för licensavtal med skivbolag och en väldesignad sajt, kompatibel med mobiler, skulle kunna få nätverket att resa på sig igen.
Dock finns det många konkurrenter i form av Microsof, Nokia, Spotify, Deezer, We7 och Pandora.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Myspace