Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Napster gör comeback – utmanar Spotify

Publicerad: 4 juni 2013, 14:33

Napsters logotyp

Kring millenieskiftet var Napster pionjärer inom fildelning av musik. Nu gör musiktjänsten comeback i Sverige och på 13 andra marknader i Europa.


Napster var musiktjänsten som populariserade fildelning världen över. Under 2000-talet blev man omsprungna av konkurrenterna, men nu tar Napster upp konkurrensen igen. Varumärket, som i dag ägs av den amerikanska musikföretaget Rhapsody.

Den uppdaterade versionen av Napster är redan etablerat i Storbritannien och Tyskland. Nu lanseras tjänsten i Sverige och på 13 andra marknader runtom i Europa.

– Sverige är en av de mest intressanta marknaderna i Europa – inte storleksmässigt utan som en pådrivande innovatör inom musik och dess distribution. De svenska musikkonsumenterna är alltid först med det senaste, och förra året ökade streamad musik med 55 procent där den utgjorde 57 procent av den totala musikförsäljningen. Vi är extremt glada att Napster kommer till Sverige, säger Thorsten Schliesche, med titeln Napster Senior Vice President och General Manager i Europa i ett pressmeddelande.

Enligt Napster har man pumpat upp sin musikkatalog på den trånga marknaden och ger användarna tillgång till drygt 20 miljoner låtar. Priset väntas landa strax under 100 kronor.

Napster lanseras, förutom i Sverige, på tretton andra europeiska marknader och finns därmed tillgängligt i Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Irland, Italien, Luxemburg, Norge, Portugal, Spanien, Frankrike, Schweiz och Nederländerna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.