Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Newsmill i blåsväder

Publicerad: 6 Augusti 2010, 07:27

Debattsajten möter stark kritik efter att ha frågat sina läsare ”vad känner du för romer i Sverige?”. Runt 80 procent svarade att de var ”arga” på romer.


Ämnen i artikeln:

Newsmill

Leo Lagercrantz, ansvarig utgivare på Newsmill. Foto: Lisa Åberg.

Det var i anslutning till en serie debattartiklar med vinjetten ”Romer i Sverige” som frågan (en så kallad millning) ställdes till läsarna. Svarsalternativen ska spegla hur läsaren känner för debatten, och består av ”Nyfiken”, ”glad”, ”uttråkade” och ”arg”. Hela 77 procent svarade det sistnämnda alternativet. Under gårdagen väckte den en våg av kritik och togs senare bort av Newsmills ansvarige utgivare Leo Lagercrantz.

– Det var ett handhavandefel. Jag missade frågan och tog bort den så snart jag upptäckte den, säger han till DN.

Rasmus Fleischer, som ligger bakom bloggen Copyriot, har nu startat en kampanj som uppmanar sina läsare att bojkotta debattsajten. Han menar att Newsmill inte tar sitt ansvar för vad som skrivs i kommentarsfälten och att det råder en hatiskt kultur på sajten som de använder i kommersiell vinning. Bland annat har verktyg som kallas ”Hatemill” och ”Kopimill” skapats i syfte att ta bort alla kommentarer från läsarens åsyn.

– Newsmill AB skulle knappast bli förtjusta om dessa tjänster började användas av fler än ett fåtal, skriver han i sin blogg.

Men Leo Lagercrantz försvarar sig mot kritiken:

– Det är en helt bisarr anklagelse. Jag vågar påstå att Newsmill har Sveriges bästa kommentarer. Vi hade problem med det här förra hösten, men vi tog till oss kritiken och gjorde förbättringar. Vi modererar kommentarerna hela tiden, och har låg tolerans för rasism, säger han till Dagens Nyheter.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Newsmill

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.