Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

NK släpper ny digital satsning

Publicerad: 4 april 2008, 11:04

Idag, torsdag, lanserar NK den nya digitala satsningen ”NK i tiden”. Bakom satsningen står webbyrån Tewonder. Illustrationerna i öppningsfilmen är gjorda av Ingelaochvi.


Den nya sajten.

NK:s modesatsning på webben ska enligt Camilla Wallander , marknadschef på Nordiska Kompaniet , bland annat ge besökarna inspirerande nyheter, modevisningar, intervjuer, stiltips inom mode och skönhetstips.
– Vi har ökat på inspirationsdelen på NK. Först ut är mode men sedan kommer vi även att ta oss an andra delar av NK.

Sajten kommer att bestå av trender och influenser. Målet är att hela tiden erbjuda besökarna ett mervärde. Bland annat finns avdelningar som ”garderoben”, ”personlig rådgivning” och ”reportage”.

– Det ska hela tiden finnas en aktuell och inspirerande del och vi kommer att jobba aktivt med sajten. Det ska inte vara en statisk information som endast uppdateras en gång per termin utan vi kommer att uppdatera minst en gång per månad, säger  Camilla Wallander .

– En stor del är ”reportage” där vi förutom artiklar även satsar på webb-tv. Vi har så mycket spännande events, designers och andra saker. Nu får vi en möjlighet att visa dessa för en bredare publik. Men vi kommer att hålla det på en lagom nivå, det ska inte vara reklamfilmer.

  Sidan illustreras med en tecknad film som låter besökarna se mode genom tiden. Filmen visar också på  viktiga händelser på NK under 1900-talet.
– Här får vi vara med på en moderesa som sträcker sig från 1990-talets början och fram till idag. I filmen skådas också sådant som NK varit först med att lansera i Sverige som till exempel jeansen, jo-jon och frysta ärtor, säger Sophie Mauleon Larsson projektledare på Tewonder.

Även filmen är gjord av Tewonder. Illustrationerna i filmen är gjorda av Ingelaochvi.

Har ni inspirerats av någon när ni gjorde NK i tiden?
– Nej inte direkt. Vi har tittat på olika varuhus runt om i världen men inte riktigt funnit någon som hade det vi ville skapa. H&M är fantastiskt duktiga med att jobba interaktivt och med inspiration, säger  Camilla Wallander .

Enligt Sophie Mauleon Larsson har byrån hämtat inspiration från NK-klockan.
– Den legendariska NK-klockan vittnar om att NK har en förankring bakåt i tiden, men också att varuhuset alltid blickar framåt vad gäller modetrender. NK är helt enkelt alltid i tiden, och har så varit sedan början av 1900-talet. Manéret på sidan baseras på en modern TIX-klocka som visar tid genom staplar. Sidans rutmönster är därmed en siluett av en sådan klocka. Längst upp på sidan finns också en sådan i miniatyr, som visar tiden i realtid. Den som botaniserar på sidan och för musen över NK-logotypen får också se en replika av NK-klockan som även denna visar tiden.

NK

Uppdragsgivare NK: Jenny Sandberg
Byrå: Tewonder
Arbetsgrupp: Sophie Mauleon Larsson projektledare, Helena Ekström redaktör/copywriter:
Gabriella Karlsson ad, Cajsa Holmström ad-ass, Carolina Lundqvist produktionsledare, Mattias Ekendahl, Stephan Kvart och Per Borin programmerare, Felix af Ekenstam flash, Malin Johnsson animatör, Pontus Oras 3D-grafiker

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.