Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

North Kingdom öppnar Adidas skattkista

Publicerad: 21 februari 2013, 14:16

I två år har North Kingdom jobbat med att ta fram en digital plattform för Adidas oändliga produkthistoria. Nu lanseras den varumärkesbyggande sajten som både blir ett verktyg för företagets designers och en guldgruva för nostalgiker och Adidas fans.


Ämnen i artikeln:

AdidasNorth Kingdom

Adidas har varit North Kingdoms kund sedan 2009. När uppdraget med att digitalisera och dramatisera varumärkets 64-åriga historia tog sin början fanns det inget fysiskt arkiv att utgå ifrån.

Parallellt med den digitala byråns arbete har tusentals skor och klädesplagg tätt förknippade med minnesvärda idrottsögonblick katalogiserats intill Adidas huvudkontor i sydtyska Herzogenaurach.

– Det här är ett riktigt prestigeuppdrag där vi kan återväcka minnen från Adidas skattkista. Det har varit en lång process, men vi är otroligt stolta över resultatet, säger Roger Stighäll grundare och business director på North Kingdom till Resumé.

"Adidas Archive" berättar idrottslegendarer som tennisspelaren Stan Smith, fotbollsspelaren Zinedine Zidane och långdistanslöparen Haile Gebreselassie om skor och klädesplagg som varit extra betydelsefulla för deras karriärer. Även mode designprofilerna Jeremy Scott och Marc Lohausen ger sin syn på mode och varumärket Adidas.

Från starten kommer besökarna att få tillgång till tusen motiv och en detaljerad beskrivning av produktens historia. Arkivet kommer att fyllas på löpande och över 7000 motiv planeras bli en del av databasen. Förutom dramatiseringen av Adidas historia finns det också en möjlighet att skapa sin egen kollektion.

– Det är ett jätteprojekt eftersom det fysiska arkivet inte fanns med från starten Det finns så mycket historia att dramatisera, säger Sonja Lakner planer och strateg på North Kingdom.

North Kingdom som i år firar tio år och har kontor i Stockholm och Skellefteå har stått som ensam byrå bakom projektet, men har tagit in extern kompetens från sitt nätverk för att skapa en så pass användarvänlig sajt som möjligt.

– Det finns många målgrupper som arkivet kommer till nytta för externt. Kanske framförallt sneakerssamlare, idrottsintresserade och modemedvetna. Den stora utmaningen var att skapa en lättillgänglig miljö för en så pass enorm mängd data. Samtidigt är historien skapat av idrottsmännen. Det är det som vi har försökt ta fasta på, säger Christian Nord, strategy director på North Kingdom.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdidasNorth Kingdom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.