Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Nu ska succésajten bli lönsam

Publicerad: 30 Juni 2009, 11:24

Publiceringen är starten på storyn, då börjar det journalistiska jobbet. – Som redaktör måste du tänka framåt som en kampanjledare, säger Katharine Zaleski, utvecklingschef på Huffington Post.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenHuffington Post

Katharine Zaleski. Foto: Janne Sundling

I går toppade ”Huffpost” med storyn om hur världens största företag General Electric blivit största bidragstagare i Obamas finanspolitiska räddningspaket. Den var framgrävd av stiftelsen ProPublica och publicerad i Washington Post.

Välgörenhetsgrävare och gammelmedia gör jobbet, Huffpost sätter en egen rubrik, fixar till bilder, länkar till Post och får miljontals träff. Sedan börjar tusentals amatörskribenter följa storyn på bloggar, Twitter och sajter och tar den vidare för Huffposts räkning.

Världsnyheter för en global läsekrets, men Katharine Zaleskis nya uppdrag är det omvända – att skala ner affärsmodellen till lokala sajter:
– I förra veckan startade vi en lokal edition i New York. Jag har gjort avtal med ett 20-tal små, verkligen lokala gratistidningar. Deras material sänds automatiskt till oss och på någon minut kan vi ge dem fler läsare än de någonsin haft.

Huffpost betalar inget för materialet, men skapar en vinn-vinn-situation:
– Vi får en lokal edition i medievärldens huvudstad med bara en enda redaktör, med stöd av våra tekniker och säljare. Redaktören kostar 60 000 dollar om året, tekniken kanske lika mycket till. Lokaltidningarna får nya läsare och kan höja sina annonspriser.
– I början är redaktionerna misstänksamma och tvekar att ge bort sitt material till oss. Men redan efter en vecka i New York har jag fått glada mail från redaktörerna. Stadsdelstidningar som tidigare haft 3 000 unika besökare i månaden får 3 000 i timman genom oss.

I fjol startade Katharine Zaleski en lokal edition i Chicago, ”den mest tidningsläsande staden i USA”, och planerar att dra igång i Denver.
– Vi söker en redaktör i Europa, avslöjar hon. Storbritannien är en intressant marknad för oss. Vi har den övervägande delen av våra läsare i USA, men en växande andel utomlands.

Huffposts typiske läsare är collegeutbildad, övre medelklass med intresse för politik och samhälle.
– Valet blev ett genombrott för oss. Det började i oktober 2007 och vi växte fram till valdagen. Men de flesta nya läsarna får vi genom nöjesartiklarna.

Katharine Zaleski är misstänksam mot kampanjproffs och pr-folk som försöker utnyttja Huffpost:
– Jag hatade Hillarys kampanjmakare för att de försökte pusha oss. Obamas folk var smarta nog att inte försöka, de fick oss att komma till dem. Men nu granskar vi hans vallöften tufft. Och Hillary är medarbetare. Visst händer det att prproffs försöker gömma sig bakom någon av våra 3 000 bloggare, men de blir snabbt avslöjade.

Huffpost lägger stor kraft på att optimera mot Google som levererar ojämförligt flest besökare:
– Det handlar om att bli etta på Google eller åtminstone komma i topp. Vi jobbar mycket med sökoptimering.

Katharine Zaleski hoppade av CNN och tror att gammelmedia gjorde ett stort fel:
– De trodde att de ägde annonsörerna i evighet, lånade och investerade sig större och större. När ebben kom blev de strandade.

Men Huffington Post är fortfarande ett förlustbolag:
– Vi är inget publikt bolag och ni får inga nyckeltal. Men vår nye vd tror att vi snart kan visa vinst.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

AlmedalenHuffington Post

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.