Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Ny app ska ge artister bättre reklam på Facebook

Publicerad: 2 juni 2014, 07:02

Foto: Skärmdump.

Whaam vill göra det enklare för skivbolag och festivaler att marknadsföra sina artister på Facebook.


Allt fler inom musikbranschen använder Facebook som kommunikationskanal för att göra reklam för artister, konserter och festivaler. Det har företaget Whaam Showcase tagit fasta på och har utvecklat en app som hjälper skivbolag och festivaler att presentera sina artister.

Genom att skapa widgets på Whaams hemsida som man sedan exporterar till sin Facebook-sida skapas automatiskt en Facebook-tab innehållande alla de artister man valt att presentera.

– Jag kände att Whaam var något svag på Facebook-fronten och att vi behövde hitta starkare incitement för användare att skapa widgets så jag började undersöka hur musikbranschen presenterar sina artister idag på Facebook. Det visade sig att i många fall gjorde de det inte alls eller så visade företaget musikvideos med de artister och band som de representerar.  Jag såg då att här fanns ett gap att fylla, säger Fredrik Nederby, COO på Wham i en kommentar.

Företag som än så länge valt att implementera denna nya Facebook-app är till exempel skivbolagen Sony Music och Ten Music Group.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.