Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

NY Festivals finaste pris till North Kingdom

Publicerad: 28 april 2008, 08:36

Årets upplaga av reklamtävlingen New York Festivals blev en extrem framgång för svenska byråer. North Kingdoms sajt ”Get the Glass” gjord tillsammans med Goodby, Silverstein & Partners tog hem galans finaste pris.


Bild från spelet "Get the glass"

Resume.se har tidigare rapporterat om Lowe Brindfors succé på tävlingen. Byrån tog hem åtta guld i olika kategorier för sin sajt gjord för Stella Artois.

Läs även:

- Den belönade sajten "Get the glass"

- Lowe Brindfors: "Det är helt sanslöst"

Men i vinnarlistan finns ytterligare en svensk skräll. Bakom det finaste priset ”Grand” ligger svenska byrån North Kingdom. De har byggt sajten ”Get the glass”, en del i Goodby Silberstein & Partners extremt framgångsrika kampanj ”Got milk” som görs på uppdrag av California Fluid Milk Processors Advisory Board.
– Det är roligt att få priser, men det är ett år sedan vi avslutade produktionen och är mitt inne i nya projekt så det känns lite avlägset, säger David Eriksson vd på North Kingdom.

Sajten som belönades är ett av North Kingdoms mest omfattande projekt någonsin. ”Get the glass” är ett tredimensionellt brädspel, där målet är att ta sig fram till en borg där det eftertraktade mjölkglaset hålls inlåst.
– Jag var nyligen och talade på ett seminarium i Toronto. Det kommer fortfarande fram många och vill prata om sajten. Det är väldigt roligt att så många blivit berörda av sajten. Det är den stora belöningen för oss.

Budgeten för North Kingdoms del låg på runt fyra miljoner kronor. Arbetet med sajten tog över fyra månader och involverade hela kontoret i Skellefteå. Bland annat byggdes det upp en hel modell över spelplanen. Men det innebar också att tidsplanen inte kunde hållas.
– Goodby Silderstein och partners fick för första gången ändra i en spikad medieplan. Men vi lyckades övertyga dem om att det skulle vara värt det.

Efter "Get the Glass" tog sig North Kingdom på sig ytterligare ett mastodontprojekt, Coke Zeros EM-spel. Nu med en budget på 6 miljoner kronor.
– I Clio och One show kommer de att tävla mot varandra.

Men nu har North Kingdom dragit ner på de allra största uppdragen. Under våren har byrån jobbat med ett mindre projekt för Cadbury tillsammans med reklambyrån Fallon.
– Vi måste få lite semester också. Förra sommaren jobbade vi mycket med införsäljningen av Coke och Toyota.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.