Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Ny kampanj mot Stockholms bostadsbrist

Publicerad: 6 augusti 2013, 12:19

Bostadsbristen i Stockholm är akut. Med initiativet #härbormöjligheten vill Hyresgästföreningen region Stockholm uppmana invånarna att ge förslag på platser där hyresrätter kan byggas. Kampanjen är utvecklad av Gullers Grupp.


Ämnen i artikeln:

Hyresgästföreningen

Förslagen kan lämnas via Twitter, Instagram eller på kampanjsajten . Kampanjen sker fram till den 15 september. Därefter överlämnas förslagen till Stockholms kommunpolitiker.

Stockholmsregionen växer. Just nu saknas 110 000 bostäder. Om inget sker kommer 250 000 bostäder att saknas fram till 2030. Bostadsförsörjningen är politikerna i kommunernas ansvar. De ska också uppmuntra medborgarna att inlovera sig i kommunala frågor. Bostadsbyggandet är fortfarande lågt och politikernas insatser för att öka byggandet är försumbara.

–      Vi vill få in stockholmarnas förslag för att inspirera våra politiker att påskynda bostadsbyggandet. Stockholmspolitikerna måste öppna sina ögon för att se möjligheterna och inte bara hindren. Stockholms framtid måste byggas idag, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på Hyresgästföreningen region Stockholm.

På kampanjsajten för #härbormöjligheten finns en interaktiv Stockholmskarta. Här kan besökarna märka ut och beskriva platser där nya hyresrätter kan byggas. Bilder eller skisser kan läggas upp på kartan genom Instagram med taggen #harbormojligheten. Bidrag kan också lämnas via Twitter med taggen #härbormöjligheten. Bakom initativ står Gullers Grupp.

–      Stockholmarna är intresserade av att Stockholmsregionen utvecklas. Det finns ett stort engagemang för vad och hur det byggs. Genom #härbormöjligheten ger vi alla möjlighet att peka ut platser som är lämpliga för byggande av hyresrätter, säger Heléne Lilja.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hyresgästföreningen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.