Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Nya Spotify ger nya möjligheter för medier och annonsörer

Publicerad: 7 december 2012, 06:26

I början av nästa år får Spotify ett nytt utseende samt sjösätter en helt ny tjänst. Den nya tjänsten innebär att användaren bland annat kan följa artister, politiker samt medier som Expressen. Nya Spotify kommer även att ge annonsörer nya möjligheter.


Ämnen i artikeln:

SpotifyExpressen

Spotify har i dag 5 miljoner betalande användare i drygt 20 länder.  Användaren kan välja på cirka 20 miljoner låtar och nu lanserar  streamingtjänsten nya funktioner som ska underlätta lyssnandet för  användaren.

Syftet är att användarna ska kunna göra Spotify mer personligt, få  bättre möjligheter att upptäcka ny musik utifrån det man redan tycker om  och genom tips från en rad influerare.

I nya upptäckartjänsten, Discovery, får lyssnaren skräddarsydda förslag  på den bästa musiken utifrån vad en brukar lyssna på. Lyssnar en på  David Guetta föreslås du Swedish House Mafia, är du 28 år får en tips om  hitlåtar från när en var ung, som Spice Girls.

Den andra nyheten, Follow-tjänsten, handlar om att lyssnaren kan följa  artister, tidningar och andra inflytelserika som hittar och filtrerar ut  musikguldkorn.

Spotify har knutit till sig Tastemakers. I varje land där Spotify finns  tillgängligt har företaget knutit upp runt 25 artister och mediekanaler  som gör sina spellistor tillgängliga för alla användare.

I USA handlar det bland annat om Katy Perry, Paul McCartney, den  amerikanska presidenten Barack Obama och flick- och pojkidolen  Justin Bieber.

I Sverige handlar det exempelvis om Filip och Fredrik, Avicii, Axwell från Swedish House Mafia och Petter.

– Med de nya funktionerna för vi artister och fans närmare varandra. Jag  tror att det kan bli en fantastisk ny upplevelse, sa Spotifygrundaren  Daniel Ek under sin livestreamade presskonferens i New York under  torsdagskvällen.

Spotify har alltså även inlett samarbeten med redaktionella aktörer. I  Sverige blir Expressen först ut. Tidningen kommer att bidra med egna  spellistor, recensioner och nöjesnyheter i Spotifys gränssnitt.

– Vi på Expressen är redan starka på musik och samarbetet med Spotify  kommer skapa en unik koppling där man som användare kommer ännu närmare  musiken. Tänk att läsa en professionellt skriven recension av ett  splitternytt album, och samtidigt lyssna på det. Enligt mig blir det en  perfekt inramning, säger Anna Rastner, redaktionschef på Expressen  Digitala Medier till den egna tidningen.

Nya Spotify innebär även nya möjligheter för annonsörer. Spotify ska  börja experimentera med att införliva marknadsförare i Discover-delen av  tjänsten nästa år.

– Annonser kan och bör vara om innehåll och vi planerar att använda  denna innehållsrika erfarenhet att låta varumärken testa nya saker,  säger Jeff Levick, Spotifys marknadschef, till Creativity.

Hittills har Spotify tjänat  pengar från annonsörer på två sätt: genom ljud-och visningsannonser på  gratisversionen av tjänsten. (Spotify erbjuder också två betalda skikt  som är reklamfri.) Det hjälper också varumärken som McDonalds och Reebok  bygga egna Spotify apps, som de ofta främjar genom annonser på  tjänsten.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

SpotifyExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.