Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Nya SvD.se – en webbrevolution

Publicerad: 15 mars 2011, 13:57

Svenska Dagbladet lanserar en ny sajt. Genom att bli tydligare och mer strukturerade hoppas man kunna bli en tydligare utmanare till sina konkurrenter. – Det här är Sveriges första strukturerade webb-nyhetssajt, säger SvD:s sajtchef Fredric Karén till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvD.seSvenska Dagbladet

Svenska Dagbladet sjösätter natten till torsdag sin nya sajt. Målet är att erbjuda läsaren något annorlunda och användarvänligt.

– Vi kände att vi behövde komma på något nytt, något eget. Med den här lanseringen vill vi blien tydligare utmanare till våra konkurrenter och en del i det är att vara lite annorlunda, säger Fredric Karén.

En av förändringarna läsarna kommer attt märka med den nya sajten är att man bytt ut sidhuvudet från ”SvD” till det fulla tidningsnamnet, ”Svenska Dagbladet”.

Dessutom kommer sajten att delas upp i så kallade zoner, där startsidan delas in i delar lika stora som en 13-tumskärm. När man surfar in på SvD.se kommer man att kunna scrolla ner genom sajten och på så sätt se de olika zoner i turordningen: Nyheter (med de viktigaste inrikes- och utrikesnyheterna, sport och börs), Näringsliv, Nyheter (för de lite mindre aktuella nyheterna), Opinion, Kultur och Resor.

– Zonerna är utvalda från vad vi tror att läsarna tycker är mest intressant. Zonerna kommer sedan att ha varsin redaktör vilket gör att de hela tiden kommer att hållas uppdaterade och intressanta, säger Fredric Karén.

De olika zonerna kommer också att se olika ut beroende på vilka ämnesspecifika egenskaper de har.

Man lanserar dessutom ett eget typsnitt, Sueca, som tagits fram särskilt för SvD och som idag redan används i papperstidningen men som nu anppasats till webb.

Med nya sajten lanserar man också ett annonsformat.

– Vi kallar det för ”helsidan” och annonsen kommer att vara lika stor som en zon.

För att testa sajten har man låtit 700 personer testat sajten. Gensvaret har varit positivt.

– De flesta uppelver den nya sajten som mycket mer överskådlig, mer logisk och lättare att använda. Det känns verkligen kul att konceptet verkar funka hos läsarna. Nu blir det spännande att se hur den tas emot av den stora läsargruppen, säger Fredric Karén.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News