Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Nyhetsnätverket The Local fick en miljon nya läsare

Publicerad: 16 augusti 2013, 07:36

Det europeiska nyhetsnätverket The Local har attraherat en miljon nya läsare sedan lanseringen av nya sajter i Italien och Spanien, samtidigt som de franska och norska sidornas redaktionella resurser utökats.


– Vi är oerhört glada att investeringarna i våra nya sajter har attraherat så många nya läsare på så kort tid, säger The Locals vd Paul Rapacioli. Efterfrågan på lokala nyheter på engelska över hela Europa återspeglar att människors liv blir allt mer internationella, och att vi har fått upp ögonen för hur sammansvetsade vi är. Samtidigt har många av de äldre nyhetsnätverken dragit ned på sina utrikesbudgetar, med färre korrespondenter i utlandet, vilket betyder att The Local fyller en viktig funktion.

Den engelskspråkiga tidningen grundades i Stockholm 2004 av engelsmännen Paul Rapacioli och James Savage. Grundtanken att sammanfatta veckans händelser på engelska växte snabbt till sig till en onlinetidskrift som i dagsläget även innefattar debattartiklar, kultur och en återkommande sektion om arbetslivet i Sverige.

The Local blev snabbt den största engelskspråkiga sajten i Skandinavien. Den europeiska expansionen sker med investeringar från bl a sjätte AP-fonden och Almi Invest.

Läsekretsen har vuxit 38 procent sedan årskiftet, från 2,6 miljoner i slutet av 2012 till 3,6 miljoner besökare på de nio sajterna i juli 2013. The Locals franska och spanska utgåvor, som lanserats under våren, hade 400 000 unika besökare i juli. En nysatsning på den norska sajten tillförde nära 200 000 läsare. Den nya italienska sajten, det senaste tillägget i The Locals expanderade utbud, drog till sig 100 000 besökare under sin första månad.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.