Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Nytt miljonregn över Palm-Jensen

Publicerad: 16 januari 2009, 15:26

Aegis är nöjda med hur vd Matias Palm-Jensen sköter Farfar. När mediebyråkoncernen Aegis köpte webbyrån för fyra år sedan var prislappen 60 miljoner – med löfte om mer om byrån levererade. Förra året fick Palm-Jensen ytterlligare 8,5 miljoner.


Ämnen i artikeln:

FarfarMatias Palm-JensenAegis

Matias Palm-Jensen. Foto: Magnus Bergström

Det fortsätter att ticka in pengar till webbyrån Farfars vd Matias Palm-Jensen. Ifjol fick han ytterligare 8,5 miljoner kronor för webbyrån som han sålde till Aegis för fyra år sedan.

Köpeskillingen uppgick till då till 4,8 miljoner pund eller runt 60 miljoner kronor, men den påverkades också av hur bolaget utvecklades.

Vid försäljningen ägde Matias Palm-Jensen, Pär Näsholm och Nicke Bergström 90 procent av aktierna. Ägandet var jämnt fördelat mellan de tre. Resume.se har tidigare rapporterat att Matias Palm-Jensen fick 17,5 miljoner som en första betalning. Nu har han fått ytterligare 8,5 miljoner kronor visar årsredovisningen i hans egna bolag Nonno International AB. Det är redovisat som en tilläggsköpeskilling, det vill säga en så kallad earn-out.

Totalt har alltså Palm-Jensen kvitterat ut 26 miljoner kronor för aktierna i Farfar. Det skulle innebära att byrån som helhet värderas till 86,7 miljoner kronor.

Resume.se har sökt Matias Palm-Jensen för en kommentar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.