Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 10 september 2008, 13:49
Reklambyrån Peacock släpper ett ägg: Lonely Duck, ett produktionsbolag inriktat på digital reklam. – Vi ska vara helt fristående från Peacock och ta uppdrag från alla byråer, säger Anders Ekman, vd för Lonely Duck.
Anders Ekman startar Lonely Duck. Foto: Andreas Alfredsson.
Anders Ekman har tidigare jobbat som projektledare och planner på Peacock. Lonely Ducks medarbetare ska enligt honom främst vara 80-talister uppväxta med digitala medier.
– Vi är tre i dagsläget, men kommer att anställa ett par personer i höst.
Trots senaste årens framgångar för många svenska digitala byråer, tycker Anders Ekman att det inte görs tillräckligt bra digital reklam. Dessutom anser han att begreppet är för snävt.
– Många i branschen har ett förlegat sätt att se på digital reklam. Få marknadschefer har tillräcklig digital kunskap för att ställa krav på reklambyråer och webbyråer. Och för få producenter ställer sig frågan: ”Varför ska folk gå in på den här sidan?”
Lonely Duck ska bland annat skapa program, webbsidor, banners, mjukvara för mobiltelefonen, filmer eller spel.
– Oavsett tjänst ska användaren ha nytta av den, säger Anders Ekman.
Han fortsätter:
– Vi har redan släppt en produkt som stämmer överens med vår syn på digital reklam. Produkten heter Tags och finns att ladda ner på www.thisistags.com. Det är ett program som gör det möjligt att klottra ovanpå alla webbsidor på internet.
Peter Willebrand