Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Perfect Fools öppnar i Amsterdam

Publicerad: 7 april 2008, 11:50

Webbproduktionsbolaget Perfect Fools öppnar ett nytt kontor i Amsterdam. Till byrån knyts nu Mark Chalmers, tidigare exekutiv kreativ chef på Strawberry Frog. – Det här är inte bara ett externt drag, det betyder lika mycket internt, säger Mark Chalmers till Resume.se.


Mats Ohlsson, Mark Chalmers och Patrick Gardner. Foto: Erik Esbjörnsson

Han är på besök i Stockholm för att gå igenom praktiska detaljer inför uppstarten av Amsterdamkontoret den 16 maj. För drygt ett år sedan öppnade Perfect Fools ett kontor i New York, nu tar man nästa steg med byråns etablering i Amsterdam.

– Amsterdam är en kreativ hubb i Europa. Där finns en lång tradition av handel och atmosfären är väldigt utåtriktad. Där finns flera tunga företag och framförallt finns det ett enormt utbud av kreativ talang, säger Mark Chalmers om varför man ska vara i den holländska metropolen.

Han har tidigare varit executive creative director på Strawberry Frog och är en internationell tungviktare inom webbreklam. Bland annat har han varit med och grundat nätverket Creative Social. För ett år sedan lämnade han Strawberry Frog för att jobba på egen hand och i höstas skrev Resume.se om samarbetet mellan honom och Perfect Fools i en kampanj för skotillverkaren K-Swiss.

Nu blir han kreativ ledare för Perfect Fools. Men det blir troligtvis ingen exekutiv roll. Ledarskapet inom byrån är platt och delas redan av de tre grundarna Tony Sajdak, Tony Högqvist och Patrick Gardner samt nyrekryterade vd:n Mats Ohlsson.

Tony Sajdak kommer att flytta ner till Amsterdam som en del av det första team som kommer på plats. Om ett år räknar man med att Amsterdam-kontoret är av samma storlek som det i New York, där ett tiotal personer arbetar i dag.

– Men vi vill inte fokusera så mycket på siffrorna. Det är kvaliteten som vi hela tiden måste fokusera på, säger Mark Chalmers.

När Farfar och Great Works följde Perfect Fools exempel och öppnade New York-kontor var det kunder i USA som krävde deras närvaro. Här finns det inte något särskilt nytt uppdrag för Perfect Fools, än.

– Och det är inte heller så att vi går och knackar dörr där nere för att få jobb, men vi har saker på gång, säger Patrick Gardner.

Anledningarna till att man öppnar ett kontor på ny ort är, liksom de andra byråerna också sagt om utlandsetableringar, dubbel. Dels vill man nå nytt folk och nya kunder. Men det är också en strategi för att behålla branschens lättflyktiga arbetskraft.

– Det är redan svårt att rekrytera bra talang. Men vi blir mer attraktiva nu, säger vd Mats Ohlsson som betonar att expansionen inte innebär något annat än nya möjligheter för hans del.

Byråkratin var ett större problem i USA och har man klarat av den tror man inte att Holland kommer att bli något hinder. Tvärtom var holländska arbetslagstiftningar en faktor många lyfte fram när Resumé i vintras besökte Amsterdam för att se varför staden blivit så framgångsrik i reklamvärlden.

Förra året gjorde Perfect Fools en nettovinst på 2,8 miljoner kronor på 18,6 miljoner i omsättning. I år siktar man på en omsättning runt 30 miljoner kronor. En kraftig ökning, med andra ord.

En sak är säker: resekontot lär öka ytterligare för Perfect Fools, som redan har ett utbytesprogram för de anställda som vill arbeta på New York-kontoret. Nu blir det en triangelhandel av kreatörer mellan kontoren. På frågan om när man öppnar i Asien blir svaret vagt:

– Vi vill smälta det här först. Men vi kanske registrerar en postbox i Kuala Lumpur bara för skojs skull, säger Patrick Gardner.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.