Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 18 februari 2014, 14:20
Organisationen Digital Citizens Alliance har räknat fram att det annonserades för 1,5 miljarder kronor på olika piratsajter förra året. Och det är inte ovanligt att stora varumärken dyker upp i det sammanhanget.
Ämnen i artikeln:
Pirate BayVäldigt mycket trafik på internet hamnar på olika sajter som visar, lagrar eller hänvisar till illegalt kopierat material. Och där det finns trafik, finns det annonsörer.
Nu har organisationen Digital Citizens Alliance räknat fram hur mycket de annonserna är värda. Och organisationen konstaterar i sin rapport att det inte bara handlar om obskyra spelmakare, försäljare av drogrelaterade produkter och obskyra datingsajter som syns i annonsutrymmena på piratsajterna.
Även stora varumärken som Lego och Toyota annonserar på piratsajterna.
Och enligt Digital Citizens Alliance rapport annonserades det på piratsajterna för 1,5 miljard kronor förra året. Och en av de sajter som nämns i rapporter är naturligtvis Pirate bay, som anses vara världens största bittorrentsajt.
Orsaken till att välkända varumärkens annonser hamnar i "dåligt sällskap" är att det finns så många aktörer, nätverk, underleverantörer och automatiserade annonsplaceringsverktyg inblandade, att det är svårt att undgå att hamna på "fel" ställe.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Pirate Bay