Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 10 februari 2009, 12:52
Sedan årsskiftet har mikrobloggandet blivit allt vanligare i Sverige. Några av de flitigaste användarna finns på pr-byråerna, som nu börjat använda det nya mediet som rekryteringskanal.
Twitter, Bloggy och Jaiku har vuxit snabbt den senaste tiden i Sverige. Tjänsterna kallas för mikrobloggar på grund av att du bara kan skriva inlägg på högst 140 tecken.
På de svenska pr-byråerna finns det många mikrobloggare. Branschveteranen Paul Ronge är en av de flitigaste skribenterna tillsammans med Stefan Hyttfors på Wenderfalck och Brit Stakston på JMW. Oftast används tjänsten för att diskutera nyheter, sociala medier eller bara kort informera om vad man sysslar med för tillfället.
Men nu har Twitter även börjat användas för att söka nya medarbetare. Elias Betinakis på Intellecta är på jakt efter seniora pr- eller pa-rådgivare. Martin Lindvall på Prime är mer rakt på sak och frågar om det finns någon konsult som vill byta byrå.
Tobias Rydergren