Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Producenten om Youtubesuccén

Publicerad: 20 december 2013, 15:34

Filip Hammarström i "Snus Trick Shots"

Foto: Skärmdump från Youtube

Filip Hammarström, en av upphovsmännen bakom "Snus Trick Shots"-filmerna, har varit i kontakt med Swedish Match. Framöver kan det bli aktuellt med ett reklamsamarbete för det nikotinfria snuset Onico.


Ämnen i artikeln:

Svenskt SnusYoutube

I dag hyllades ”Snus Tricks 2” i TV4:s Nyhetsmorgon. Filip Hammarström, Erik Widerdal och Patrik Jansson är trion bakom Youtubefilmerna med spektakulära snusöverlämningar. Filip Hammarström är till vardags fiktionsproducent på Palladium Film. För en tid sedan var han i kontakten med chefen för Swedish Match konceptbutik Svenskt Snus för att diskutera ett eventuellt samarbete.

– Jag frågade om vi hade möjligheten att göra någonting kul och fick svaret att de inte får göra reklam. Det var ett snack och ett nej, inget mer. Däremot kan vi göra grejer för Onico, men ingenting är klart än, säger Filip Hammarström till Resumé.

När kan det bli aktuellt med en Onico-film?
– Det vet jag inte, ingenting är sagt.

Kommer det att komma fler ”Snus Trick Shot”-filmer?
– Det kommer vi garanterat att göra. Det är en rolig grej som inte alls har någonting att göra med det jag gör på Palladium.

”Tumba Ping Pong Show” har skrivit avtal med United Screens. Kommer ni att försöka göra affär av ”Snus Trick Shot”?
– Det blir svårt. I så fall får vi göra andra filmer än med snus.

Varför tror du att filmerna har blivit så populära?
– Filmerna ger en förhöjd känsla för snusare. Vi har inget manus och hade ingen aviskt att filmerna skulle bli virala. Det var en kul grej eftersom frågan ”Har du snus?” är så typisk, säger Filip Hammarström och fortsätter:

– Det är viktigt att poängtera att vi inte använder oss av några effekter. Det är på riktigt. Vi gör bara väldigt många omtagningen. Den första filmen tog tio timmar att färdigställa, den andra femton timmar.

Du jobbar numera med fiktion och har lämnat reklamvärlden. Hur kommer det sig?
– Det är roligare att skapa storys som inte har med varumärken att göra.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Svenskt SnusYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.