Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Webb
Publicerad: 10 augusti 2009, 07:35
Internetkonsulten Razorfish är på väg att få en ny ägare.
På söndagen offentliggjorde reklamjätten Publicis sitt bud på närmare 3,8 miljarder kronor.
Razorfish var en av de hetaste webbkonsulterna under slutet av 90-talet. I Sverige fick bolaget mycket uppmärksamhet när det gick ihop med Sprays konsultdel. Bolaget noterades sedan på Nasdaq-börsen och många webbentreprenörer gjorde ett klipp.
Men sedan rasade börskursen och Razorfish bantade. Microsoft köpte sedan bolaget 2007. Byrån är idag ansvarig för Microsofts digitala strategi. IT-jätten kommer att behålla byrån även efter köpet.
I juni tecknade Publicis ett avtal med Microsoft om att köpa banner-och sökannosering på Microsofts sajter. Razorfish kommer att ta plats inom Publicis enhet för digital kommunikation – Vivaki.
Tobias Rydergren