Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Rapport: 30 procent av e-handeln sker i mobilen

Publicerad: 10 december 2014, 09:36

Datorn möter hårdare konkurrens från handeln i mobilen

Foto: Colourbox

En omfattande undersökning visar att mobilen står för mer än 30 procent av transaktionerna i den globala e-handeln. Bakom rapporten står Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering.


Undersökningen bygger på insamlad data från 3000 marknadsförare världen över och visar att mobilen i allt större utsträckning används för att slutföra köp och inte enbart för att söka information om produkter och tjänster.

– Vi har under det gångna året genomfört ett flertal analyser av stora mängder transaktionsdata och ser nu hur det mobila köpbeteendet övergått från att tidigare främst omfatta informationsletande till att kunder nu även slutför sina köp mobilt, säger Jonathan Wolf, globalt produktansvarig på Criteo i ett pressmeddelande och fortsätter.

– Det ger en enorm möjlighet för marknadsförare att säkra en ökad försäljning då vi inom en snar framtid kommer passera 50-procentspärren när allt fler inom e-handeln förstått potentialen och optimerat sina mobilsajter för konvertering.

Rapporten visar också att Android närmar sig Apple och genererar idag över en tredjedel av alla transaktioner via smartphones. I vissa europeiska länder, däribland Tyskland, Italien och Spanien har Android gått om Apple och är en fingervisning för europeiska företag att se till möjligheten med att utveckla Androidbaserade applikationer för kunderna.

– Konsumenterna blir allt mer bekväma med att genomföra mobila köp och ställer därför högre krav på anpassade sajter och applikationer. Företag som vill bibehålla en konkurrenskraftig position bör därför under 2015 satsa på att möta kunderna i mobilen, kommenterar Jonathan Wolf.

Rapporten är baserad på Criteos analys av individuell transaktionsdata från över 3000 marknadsförare inom e-handeln, detaljhandeln och resebranschen globalt. Klicka här för att ladda ned rapporten i sin helhet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.