Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Reklambloggarens delningsraket

Publicerad: 23 Januari 2014, 12:08

Anders Templeman

Copywritern Anders Tempelmans blogginlägg, där han sågar reklamvärldens syn på kvinnor, har fått enorm spridning i sociala medier och delas nu 100 gånger i minuten


"Män tycker om att titta på unga pojkar, det är vetenskapligt bevisat. Äldre män relaterar till unga, beniga pojkar eftersom alla män tycker om att påminnas om och idealisera sina förlorade barnkroppar. Som spröda porslinsdockor, säger jag poetiskt rakt ut i luften."

Anders Tempelmans, som tidigare bloggade här på resume.se, blogginlägg utspelar sig på ett fiktivt föredrag inför en fiktiv ledningsgrupp på en modeföretag.

Och när han pratar om 12-åriga pojkar så blir stämningen snabbt upprörd.

"Du målar ju upp något som kommer få oss att framstå som rena rama pedofilnätverket. Hur fan skulle det se ut om vår kollektion för män marknadsfördes med BARN, sjuka barn till och med?" säger den fiktive vd:n.

Den fiktive Anders Tempelman visar då upp ett bildspel från företagets ett bildspel med företagets egna bilder från höstens kollektion för kvinnor.

Blogginlägget sprids nu som en löpeld i sociala medier och har i skrivande stund delats över 7500 gånger på Facebook. Och delningarna ökar minut för minut. Medan denna text skivits har den delats 100 gånger i minuten.

– Jag har jobbat i reklambranschen i över 20 år. Många möten, som till exempel det här, är snubblande nära sanningen. Man lutar sig mot otroligt tunna argument för att legitimera sitt sätt att jobba, säger Tempelman till Expressen.

Riktigt varför blogginlägget får sådan enorm spridning har han ingen aning om, men han tror att det har med att ämnet berör många.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.