Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Rekordveckan

Publicerad: 15 November 2010, 11:27

Niklas Svensson var först med nyheten om Mona Sahlins avgång – i direktsändning. Det avslutade rekordveckan för Expressens webb-tv. – Vi landade på 527 979 unika besökare. Jätteroligt, säger Anna Rastner webb-tv chef på Expressen.


Ämnen i artikeln:

Anna Rastner

Mest tittad under rekordveckan för Expressens webb-tv. Foto: Expressen.se

Enligt Anna Rastner beror framgångarna på tre faktorer. Dels var det en riktigt tung nyhetsvecka som drev upp trafiken.

Den ”nye lasermannen” häktades, Mona Sahlin avgick och Camilla Henemark talade ut i Expressen om sitt förhållande med kungen.

Expressen har satsat hårt på sitt exklusiva material med Camilla Henemark både i papperstidningen och på nätet. Enligt uppgift till Resume.se kostade intervjun en utlandsresa och kontanter värda en totalsumma på 200 000 kronor.

Det är också ett tv-klipp med Henemark som blev förra veckans mest tittade.

– Sedan ska man inte förringa vädret. Det drar alltid bra, speciellt när det är snöstorm som förra veckan, säger Anna Rastner.

För det andra har Expressen.se och webb-tv:n märkt av en trafikökning i och med årets riksdagsval som fortfarande håller i sig enligt Anna Rastner.

Till sist har båda kvällstidningarna varit pigga i sina satsningar på direktsänd webb-tv.
– Där har både vi och Bladet flyttat fram positionerna mot tv-kanalerna.

Att kvällstidningarna flera gånger har varit snabbare än de etablerade tv-kanalerna på att få upp en direktsändning vid stora nyhetshändelser förklarar Anna Rastner så här:

– Eftersom vi inte har sysslat med tv så länge så sitter inte vi fast i ett gammaldags tänk när det gäller tekniken. Vi är snabbare att anamma ny, mobil teknik. Vi behöver inga länkbussar utan vår reporter tar på sig sin ryggsäck och sticker.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Anna Rastner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.