Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Roi tar pressreleasen till ny nivå

Publicerad: 10 april 2008, 10:35

Om det finns ett pris för ambitiösa pressreleaser kommer det med största sannolikhet gå till DM-byrån Roi i år. För att berätta att de nu går samman med webbyrån Killian har de satt samman personliga webbfilmer till ett flertal reportrar.


Från vänster: Jörgen Lindström, Jonas Lundqvist, Per Sommarström, Niklas Fornelius, Carlo Stecksén och Max Näslund. Foto: Roi

DM-byrån Roi, som startades av bland annat Carlo Stecksén, inleder nu ett nytt kapitel i företagets historia. De har beslutat att slå samman byrån med webbyrån Killian, som de sedan tidigare delar kunder med, och byter samtidigt namn till Roi Division. Det nya företaget får sex delägare. Nya delägare är Niklas Fornelius webbstrateg, Jonas Lundqvist webb-ad och Max Näslund webb-ad.

Roi startade webbyrån Killian 2006. Målet var då att Killian delvis skulle jobba med Rois kunder men också att de skulle ta egna uppdrag. Redan från starten fanns det en möjlighet att bolagen skulle slås ihop längre fram.

Varför går ni nu ihop?
– Vi märkte att vi jobbar nästan helt integrerat redan och kunderna tyckte att det vore bra om allt var samlat under ett tak. Det blir tydligare erbjudanden. Vi vill också visa att vi är en DM-byrå som jobbar med webb, säger Carlo Stecksén.

Vid starten av Killian sa ni att målet var en omsättning för webbyrån runt 10 miljoner. Har bolaget nått dit?
– Nej, det var lite optimistiskt. Vi plockade fem killar från KTH:s utbildning i medieteknik och gav dem möjligheterna att starta upp en verksamhet. Mestadels har de arbetat med våra kunder men de har också dragit in nya som till exempel Folkuniversitetet, säger Carlo Stecksén.

För att berätta om nyheten skickade Roi ut ett pressmeddelande till 10 reportrar bestående av personligt anpassade webbfilmer.

Vad kostar det?
– Det tog cirka en vecka att göra så kostanden för det första hamnar nog på cirka 100 000 kronor. Sedan kostar varje personlig anpassning bara cirka 1 000 kronor styck, säger Carlo Stecksén.

Vems idé var det?
– Det var en kollektiv idé men Jonas Lundqvist är nog pappa till den. Det här är ett sätt vi prövar i större skala. Vi har en prospectlista på cirka 200 företag som vi har gjort liknande varianter till. Vi ser det som ett sätt att visa vilka möjligheter som finns att jobba individanpassat på webben, säger Carlo Stecksén. Han tillägger.
– Hittills har vi skickat ut runt 60 stycken och fått en 5-6 kundmöten inbokade. Många tycker att det är kul och annorlunda.

Se filmen som skickades till Resume.se

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.