Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Ronaldo hetast i sociala medier inför VM

Publicerad: 11 juni 2014, 13:59

Foto: Colourbox.

Fotbolls-VM är redan mer omdiskuterat i sociala medier än vad OS och Super Bowl var under det gångna året, trots att tävlingen inleds först i morgon,. Hittills har VM 19 miljoner omnämnanden i sociala medier som Twitter, Facebook, Google+ och bloggar.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014Adobe

VM-spelarna är ett av de hetaste samtalsämnena och den portugisiske stjärnan Cristiano Ronaldo leder ligan inför VM-premiären. Ronaldo har hela 1,5 miljoner omnämnande, följd av Neymar (1,2 miljoner), Sergio Ramos (0,9 miljoner) och Luis Suarez (0,4 miljoner).

Mest intensivt går snacket i Japan, som står för 37 procent av alla omnämnanden, följt av Storbritannien (11 procent), Brasilien (9 procent), Tyskland (8 procent) och USA (8 procent).

– Vår undersökning visar vilka typer av insikter marknadsförare kan få fram från sociala medier. Företag kan snabbt skapa sig en bild av var i världen människor talar om dem och vad de säger, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef Adobe Digital Marketing, som har tagit fram undersökningen, i en kommentar.

Adobe Digital Index bygger på analyser av över 69 miljoner inlägg om VM på Facebook, Google+, Reddit, Twitter, Dailymotion, Flickr, Instagram, Tumblr, VK, Disqus, Foursquare, Metacafe, Wordpress, YouTube och bloggar på 36 språk världen över. All data har aggregerats med hjälp av verktyget Adobe Social.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014Adobe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.