Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Webb

Så blev Hulu.com en tv-succé

Publicerad: 30 Oktober 2008, 10:33

Till en början utdömd av kritikerna. I dag en succé med 6,3 miljoner unika tittare i september. Tv-sajten Hulu.com firar sitt ettårsjubileum i rosigt skimmer. Och de gör det med kreativa reklamlösningar.


Hulu.com kan ännu bara ses från USA.

När Hulu.com lanserades av NBC och Fox avfärdades den av många som ett klumpigt försök av ett traditionellt mediebolag att ta sig in på webb-tv-marknaden.
Men kritikerna verkar få fel. När Hulu.com firade ett år i går, kunde sajten göra det med rak rygg. Sajten har sedan lanseringen snabbt klättrat på listan över de mest populära video-sajterna i USA. I dag är sajten det sjätte största online video-varumärket i USA, före bland andra MTV, CNN och Disneys sajter, enligt New York Times nätupplaga.

Externa länkar

- Hulu.com

- New York Times om Hulu.com

Innehållet är i första hand episoder från populära tv-serier. Bland annat hade säsongsstarten på “30 Rock” premiär på Hulu en vecka innan tv-premiären.
Den senaste tiden har ett annat program gett Hulu många besök: Saturday Night Lives Sara Palin-drift, med Tina Fey från 30 Rock, har sammanlagt setts över 25 miljoner gånger på Hulu, enligt företaget själva.

Framgångarna har lett till stort intresse hos annonsörer. Till en början hade Hulu tio sponsorer, i dag är de hundra. Men reklamtänket på Hulu är annorlunda än på tv. På Hulu visas bara en reklam i avbrotten, istället för ett antal som vi är vana vid. Reklamtiden per program är två minuter mot tv:s åtta.

Den lilla reklammängden är viktig, säger Jason Kilar, chief executive på Hulu.com, till New York Times.
– Åsikten att Less is more är absolut närvarande på Hulu, säger han. Det gagnar annonsörerna lika mycket som tittarna.

Han får stöd av tittarna. I en undersökning från i juli och augusti uppgav 76 procent av tittarna att mängden reklam på Hulu var lagom med hänsyn tagen till att tittandet är gratis. Undersökningen visade också på en 22-procentig ökning i budskapsassociation och en 28-procentig ökning i köpintresse bland tittarna.
– Vi tror att en blygsam mängd reklam är rätt, för det kommer att ge ovanliga resultat för annonsörer, säger Jason Kilar till New York Times.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.