Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Så fixar du klicken

Publicerad: 19 oktober 2015, 10:55

Vill du ha klickisar?

Foto: Colourbox

Se över formerna på knapparna om du vill ha klickmagneter som leder till mer engagemang bland konsumenterna.


Vissa knappfärger driver mer klick än andra och bilder på människor som söker sig i riktning mot din knapp kan öka din klickfrekvens. Det och mycket mer kan konstateras i Adweeks nya undersökning ”Why we click”. Adweek kallades CTA – Calls to action-knappar.

Tidningen räknar upp de fyra viktigaste exemplen på knappar som kan boosta din trafik:

1. Runda dina hörn – skarpa hörn kan ge knapparna en tråkig look. Research visar att vi undviker dem.
2. Ju större desto bättre. CTA ska vara det första man ser på sidan, så de får gärna stå ut, men utan att ta över din sajts design.
3. Du ska göra knappen klickbar. Skapa en knappt som är klickbar på en smartphones skärm. Om det finns ett hinder för att klicka är det mycket troligt att användaren kommer strunta i det.
4. Utforska formmöjligheterna. Testa rektangulär, triangel och kvadrat och se vilka former som publiken föredrar. Cirklar är en trend idag, då användarna verkar vilja ha knappar som efterliknar fysiska.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.