Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Webb

Så lurade hon världen med hjälp av Photoshop

Publicerad: 11 februari 2013, 15:02

Skärmdump från Mailonline.

Shirley Hornstein photoshopade in sig själv på bilder med de hetaste namnen i Silicon Valley. Det tog henne till en topplacering bland de mest inflytelserika investerarna i teknikbolag. Men nu är bluffen avslöjad. – Fake it 'til you make it, right? I was so lost, säger hon enligt Daily Mail.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Vägen till toppen kan vara både snårig och full av hinder. Ibland kan en genväg kännas betydligt mer lockande, särskilt när den bygger på lite baskunskaper i Photoshop.

Shirley Hornstein lyckades ta sig in i gräddan av Silicon Valley med hjälp av bilder som hon publicerade på sig själv, sida vid sida med de kändaste namnen i branschen.   Bland annat klippte hon in sig tillsammans med Napster-grundaren Sean Parker, och på en annan med Justin Timberlake, som spelade densamma i filmen The Social Network.

Genom att manipulera bilder och utge sig för att vara en investerare lyckades hon komma i kontakt med ledningarna på många start-ups och etablerade bolag, enligt Daily Mail. Dessutom lyckades hon bli listad som en av de 40 mest inflytelserika kvinnliga investerarna i Silicon Valley. En lista som senare återgavs i Forbes.

Men bluffen kom till ett abrupt slut. Sajten Tech Crunch kunde berätta hur Shirley Hornstein hade gått tillväga för att nästla sig in genom att fejka.

För en dryg vecka sedan bad hon, efter flera turer, om ursäkt i sin egen blogg. Hon skriver bland annat:  
"I korthet, mitt korthus kollapsade. Efter att TechCrunch hängde ut mig som en lögnare och (miss)brukare av Photoshop, blev jag utsatt för förödmjukelser och fördömanden av människor som jag aldrig har eller kommer att träffa".  

"Fler artiklar dök upp, och hela min trovärdighet blev i praktiken utraderad. Jag förlorade mitt jobb, mina vänner. Mitt liv kraschade".

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.